לא קלה היא דרכנו

תגיע עד 60 מטר מתחת לפני האדמה. מנהרת הרכבת הקלה באזור פתח תקווה

צריך להודות על האמת: רק האל יודע מתי תהיה לתל אביב רכבת קלה. לוח הזמנים מדבר על השלמת הקו האדום עד 2020-21, והקווים הירוק והסגול – שעליהם יתחילו לעבוד בשנה הבאה – מתוכננים להסתיים עד 2024, אבל התחזית הזו נשמעת כמו מדע בדיוני. ואם להתבסס על ניסיון העבר, כלומר הרכבת הקלה של ירושלים, לחשוב שהכול יקרה בזמן, זה ממש חלום באספמיה.
אבל להסתקרן כבר מעכשיו – זה לגיטימי לגמרי. ולכן, לפני כמה שבועות שינענו את עצמנו לכיוון פתח תקווה (כן, כן) כדי לבחון מקרוב את העבודות על הקו האדום, ולשמוע מה בדיוק עומד להיות שם. כבונוס, קיבלנו משקפי מציאות רבודה, שדרכם למדנו איך זה ירגיש לנסוע ברכבת הקלה באזור תל אביב-יפו – בתמצית:  שדרות ירושלים ביפו יהיו כמו רחוב יפו בירושלים.
הפרויקט האדיר הזה כבר זכה ללא מעט ביקורת, כולל על הבחירות במיקומים, אבל כאמור אנחנו ביקשנו לבדוק מקרוב מה יש, ולא מה אין. "לא באנו לפתור את בעיית הפקקים. פקקים תמיד יהיו, אבל אנחנו חלופה למאה ה-21", הודיע לנו נציג הרכבת הקלה. "רכבת ישראל תזין את הרכבת הקלה, ו לקלה תהיה עדיפות על פני מכוניות ואוטובוסים". על העלויות נאמר כי מערכות ההכוונה לבדן מתומחרות ב-3 מיליארד שקל, וכי העלויות לקילומטר מתחת לקרקע הן פי 5  מקילומטר שרואה שמיים.

"לא באנו לפתור את בעיית הפקקים. פקקים תמיד יהיו, אבל אנחנו חלופה למאה ה-21". הכניסה למנהרות הרכבת הקלה

קוטר המנהרה הוא 6.5 מטר, וקצב התקדמות העבודה הוא 8-10 מטרים ביום

חלק מתוואי הרכבת הקלה יהיה על פני האדמה (זה הקטע ש'ראינו' ביפו), אבל חלקו במנהרה בעומק של 30 ו-60 מטר (!). בחלק שבו אנחנו ביקרנו, קוטר המנהרה הוא 6.5 מטר, וקצב התקדמות העבודה הוא 8-10 מטרים ביום. תזכורת: בקילומטר אחד יש 1,000 מטר. איך אומר שמעון פרנס: סבלנות היא הדרך הטובה מכולן.
העבודה מתבצעת באמצעות ארבע מכונות – שתיים סיניות, שתיים גרמניות. כל מכונה כזו עובדת רק תחת כבישים, לא בניינים, כי זה מסוכן. המקום היחיד שבו המכונה עובדת תחת מבנה הוא בית המכס – מבנה לשימור, שכיום משמש כמחסן אופניים גנובות של המשטרה. אם חלילה הוא ייהרס, זה כנראה יהיה פחות נורא לדעת הקברניטים. פרט מעניין הוא שכל אחת מהמכונות היא לשימוש חד פעמי (!). אין דבר כזה שימוש חוזר, אפשר רק לפרק אותן ולהשתמש בחלקים מסוימים או במערכות החשמל. הברזל הנותר הולך לגריטה.
בתוואי הקו האדום יש שלושה פירים, בכל פיר עובדות/יעבדו 2 או 4 מכונות. כל קילומטר תהיה תחנה, וכל 250 מטר – מנהרה מקשרת. התחנה הגדולה ביותר תהיה תחנת קרליבך, שנמצאת בעומק 60 מטר, ויש לה 2 ק"מ קירות. כששמעתי את זה מייד דמיינתי תחנת מטרו בפריז או בלונדון עם איזה בחור שמנגן בגיטרה ופסיפס אמנותי על הקירות, ומודעות על תערוכות חדשות שמתקיימות בדיוק עכשיו, ומייד חשתי קוסמופוליטית. אבל יש מצב שזו רק אני והפנטזיות שלי.

הסינים שמייצרים את הקרונות מייעדים אותם ל-700 איש, אבל בישראל קבעו שכל קרון יוכל להכיל עד 450 נוסעים

ואיך ייראו הקרונות? אורכו של קרון יגיע ל-35 מטר כפול 2 (כמו ברכבת הקלה בירושלים, שבה שני קרונות מחוברים זה לזה בלי יכולת לעבור ביניהם). הסינים שמייצרים את הקרונות מייעדים אותם ל-700 איש, אבל בישראל החליטו לתת לנו לנשום וקבעו שכל קרון יוכל להכיל עד 450 נוסעים.
לו הייתי תל אביבית, הייתי מחכה לרכבת הקלה מבטלת-הפקקים ומונעת-בעיות-החנייה, בכיליון עיניים. למעשה, גם ככה אני מחכה. מקווה רק שלא יצמחו לי יותר מדי שערות לבנות עד שזה יקרה.

מערכות ההכוונה לבדן מתומחרות ב-3 מיליארד שקל. צועדים לעבר המנהרה כדי להתרשם מעבודות הרכבת הקלה של גוש דן

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • עדה ק  ביום 2 במאי 2018 בשעה 10:00

    גם אני מחכה. נורא קל כמובן לבקר, אבל האמת היא שלרכבת הקלה בירושלים, שעובדת סוף סוף, יש יתרונות, ואני מאמינה שגם לזו של תל אביב יהיו. גם את הכביש החדש לירושלים קטלו בהתחלה, אבל הנה הוא מוכן ועובד, וברוב שעות היום הוא גם מקצר את זמן הנסיעה. ואכן, סבלנות היא דרך המלך ושביל הזהב וכו' 🙂

    • galithatan  ביום 2 במאי 2018 בשעה 10:21

      ברכבת הקלה של ירושלים נסעתי רק כשהיתה חינם, כדי לנסות ולראות איך זה. תכלס היא עדיין לא מגיעה למקום שבו אני גרה, ולנסוע עד לתחנת המוצא, ואז לחכות שתצא רכבת זה קצת ניג'וס. נקווה שהתל אביבית תהיה יותר פרקטית לי 🙂

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: