הכול אנשים? הכול רובוטים!

אני רוצה את המעיל הזה ולשבת עכשיו בטבע ירוק, וזה בדיוק מה שהם רוצים שאני ארצה. קמפיין לקולקציית קרוז 2017 של גוצ'י

מותג לייף סטייל מצליח הוא קודם כל איכותי, ואחר כך כזה שיש לו פרסום טוב. חלק מהעניין של לייף סטייל הוא גם לדעת להפוך אותו לנחשק ואטרקטיבי. להציע לך את המלון שבו אתה רוצה להיות, האי שעל חוף הים שלו אתה מעדיף את המרגריטה (או שפריץ אפרול) שלך, המזוודה הכי קולית, השעון הכי יוקרתי, המכונית הכי מפנקת, האופנה שמייצרת מראה נונשלנטי אבל איכותי, הקינוח המושלם שחותם ארוחה מצוינת במסעדה שכל כולה מופת של הקפדה קולינרית. כל אלה יכולים למכור את עצמם, אבל קמפיין פרסומי מוצלח יהפוך אותם לרווחיים הרבה יותר.

המומחים בתחומם יודעים איך למכור חוויה באמצעות קמפיינים שקשה להתעלם מהם. במיטבם, המודעות והפרסומות משכנעות אותנו שמה שיש להן זה בדיוק מה שאנחנו רוצים עכשיו. הן גורמות לנו להפליג במחשבות על החופשה הבאה, המראה הבא או הארוחה הבאה. זה נראה קל למכור איכות ויוקרה, אבל קל מאוד לפספס בתחומים האלה. חייבים להיות מאוד מדויקים, להציע מידה של תחכום, ולהיזהר מליפול לבורות בנאליים או המוניים.

חברה ישראלית אחת בשם טיילור ברנדס (Tailor Brands), חושבת שזה לא כל כך בשמיים. בוודאי לא בשביל הרובוט שהיא פיתחה, אשר מסוגל 'לחשוב' בצורה יצירתית, למתג מוצרים ולהפיק מודעות וחומרי פרסום למדיה המסורתית וגם לפייסבוק ולאינסטגרם. "כדי להכניס יצירתיות אנושית לאלגוריתם דיגיטלי, לימדנו את הרובוט את יסודות המיתוג, כיצד להגדיר את תחום הפעילות ואופי המותג", מספרים בחברה. "המערכת פועלת ללא תבניות קבועות מראש, יש לה יכולות למידת מכונה, המאפשרות לה לקבל השראה מעיצובים של משתמשים במערכת, וליישם אותה אצל משתמשים חדשים".

נפולי נראית כאן כמו מקום שקורים בו דברים, יש התרחשויות ויש אנשים מעניינים. קמפיין של דולצ'ה וגבנה בנפולי

את מי היא מפתה? קמפיין השעונים לנשים של לונגינס

טיילור ברנדס הוקמה לפני כשלוש שנים על ידי יהלי סער מנכ"ל החברה, נדב שץ סמנכ"ל הטכנולוגיות, ותום להט סמנכ"ל המוצר. השלושה גייסו 5 מיליון דולר משתי קרנות (אירופית וישראלית), ומחזיקה במשרדים בתל אביב וניו יורק. "מחוות תפוחים בגרמניה לחנויות קפה בניו יורק, השירות שלנו נותן לבעלי עסקים קטנים את היכולת להתחרות עם הרשתות הגדולות שמעסיקות משרדי מיתוג ותדמית יקרים", אמר סער בעבר. "אנחנו הכלי שעוזר לבית הקפה השכונתי להילחם בסטארבאקס".

הטכנולוגיה שעליה מבוסס הרובוט בודקת את אופי הפעילות של החברה ואת העדפותיה, ותוך זמן קצר מציעה אפשרויות שונות ללוגו ומיתוגים לבחירה. תהליך העיצוב הוא חינמי, וניתן לבקש מהרובוט לייצר כמה מיתוגים ללא הגבלה לפני שלב הרכישה.

מאחר שהרובוט יכול לתת מענה למילוני לקוחות ברחבי העולם במקביל, הוא 'שובר' את השוק, ובניגוד לעלויות המקובלות בענף הפרסום, שיכולות להגיע לאלפי ועשרות אלפי דולרים, הוא מציע שירותים החל מ-3 דולר. בשונה משירות אנושי, הוא גם זמין אונליין ויכול לתת מענה בכל שעה כמעט לכל חברה או ארגון, כלומר לספק שירותים שעד לאחרונה היו זמינים רק לבעלי תקציב פרסום גבוה.

אני לא אוהבת את זה.

זה לא שהתחלתי לרחם על הפרסומאים שמרוויחים סכומים עצומים, וחיים טוב לא פחות מהלקוחות העשירים שלהם. הם כנראה ימשיכו להרוויח בשנים הקרובות, כי יקח זמן עד שהחברות הגדולות יסכימו להפקיד (להפקיר, כמו במערכון של הגשש על הכספומט) את עצמן בידיו של רובוט. אבל אני לא אוהבת את הגישה הזו שכבר לא מאמינה בבני אדם, שאומרת 'רובוטים יודעים יותר טוב מאיתנו'. הכול אנשים? לא. הכול רובוטים.

זה נכון שלעסקים קטנים ובינוניים יש נטייה לייצר פרסומות מכוערות, מלאות בטקסט, והם לא מצליחים להשתחרר מהתפיסה שכל המוסיף גורע. אבל במקום שמישהו מוכשר יקים משרד פרסום שיידע לנהל את הפסיכולוגיה שלהם ולהסתדר עם התקציב הלא מזהיר, מישהו מוכשר אחר עוסק בהרס היצירתיות. כי הרי זה רק מתחיל כאן, וההמשך כמעט ידוע מראש.

למכור לנו את החופשה הנחשקת והאטרקטיבית ביותר תוך התעלמות מתנאים אובייקטיבים – מצריך רמה גבוהה של יצירתיות. האם רובוט מסוגל לזה? קמפיין לחופשה בהודו

מי שמתחיל בפרסום לעסקים קטנים ובינוניים יגיע גם לגדולים, וזה יהיה הסוף של הענף כפי שאנחנו מכירים. קמפיין לערוץ טיולים טלוויזיוני שלדעתי גם רובוט היה יכול להכין

כשהרובוטים נכנסו למפעלים של התעשייה הישנה, והחליפו את פועלי הצווארון הכחול, זה נראה לנו הגיוני: הרי בזכותם אפשר להשיג יותר ייצור בפחות זמן, להישאר שחקנים רלבנטיים בשווקים התחרותיים, ולהפנות את כוח האדם לכיוונים חדשים. אבל עכשיו מגיעים הרובוטים אל הצווארון הלבן, וזה אומר קניבליזציה כלל-עולמית.

בשלב הבא רובוטים ישחקו כדורגל מקצועני ("המסי של הרובוטים" תהיה אחת הכותרות הראשונות של ליגת האלופות בעידן החדש), ינחו תוכניות טלוויזיה, יכבו את השריפות ביערות, ויערכו את הספרים שרובוטים אחרים יקראו בשבילנו, ויגישו לנו תקציר. אני כבר לא מדברת על זה שהם יורידו לנו את הכלב לטיול שלוש פעמים ביום, וכולנו נגחך על אנשי העולם הישן שנהגו לשלם לדוגיסיטר.

כשאנחנו מנסים לנצח את עצמנו, אנחנו מפסידים הכי בגדול. אין צורך לרחם על הפרסומאים. יש צורך לרחם עלינו, ועל החיים הקרים והמנוכרים שעומדים להיות לנו.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תרצה הכטר  On 13 בספטמבר 2017 at 8:13

    גלית, אני מכבדת את דברייך אבל… הקידמה לא תיעצר. יש תחומים שבהם הרובוטיקה חיונית ביותר ויש כאלה שהופכים את חיינו לקרים ומנוכרים, כפי שציינת. אז מה נשאר? נשאר לשמור על קשר בינאישי בכל צורה ודרך. אפילו בווטסאפ, טוויטר וכו' במקום טלפון … תחשבי איזה עולם יהיה כאשר את המוכר/ת בקיוסק יחליפו ברובוט. כי רק רובוט יחייך ללקוח וידבר אליו בנימוס (!).

    • galithatan  On 13 בספטמבר 2017 at 10:02

      התפרצת לדלת פתוחה – בדיוק הרסו השבוע את הקיוסק של ילדותי (קבלתי תמונות בווטסאפ). ודווקא יש לי ממנו המון זכרונות טובים. לא חושבת שהייתי נקשרת ככה לרובוט.
      אגב קידמה יכולה להיות חיובית, למשל חקלאות מתקדמת, או הגברת מהירות נסיעה תוך כדי שמירה על בטיחות. הכנסת המכונות/רובוטים לכל אספקט בחיינו – זה נראה לי קצת פחות חיובי.

  • שלומית לוי  On 13 בספטמבר 2017 at 14:43

    אני דווקא מתה על זה… אפילו שוקלת לפנות אליהם בעצמי! זה אדיר, בעיני. עסק קטן לא מסוגל לממן משרד פרסום רגיל. ממש ממש התלהבתי:)

    • galithatan  On 13 בספטמבר 2017 at 14:53

      ולמה לא לפנות למשרדים של אנשים שמתמחים בפרסום מהסוג הזה?

      • שלומית לוי  On 13 בספטמבר 2017 at 15:03

        לרגע לא עבר לי בראש. עניין של צורך ושל תקציב. אין לי תקציב והאמת גם לא הרבה צורך. אבל אם אפרסם- רק בצורה כזו (עם בקרה שלי).
        בתור אחת שהוציאה כבר אלפי שקלים על אתרים למרפאה (מזל שאת הלוגו עשה לי חבר גאון עיצוב…) אם מישהו היה עושה לי בקצת כסף- תאמיני לי זה לא יהיה פחות מוצלח מהאתר ששילמתי עליו המון. ואני מניחה שפרסום זה דומה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: