"כל יצירה חייבת לעורר אמוציות" – ראיון עם זוראב מרטיאשווילי

המלודיה של טיביליסי הישנה, זוראב מרטיאשווילי, שמן על קנבס

"אני מצייר את כל הסטראוטיפים ואת כל האסוציאציות שאנחנו הגיאורגים מעוררים אצל צופה חיצוני". המלודיה של טיביליסי הישנה, זוראב מרטיאשווילי, שמן על קנבס

 

הוא היה אמור להציג תערוכה באוקראינה. התאריך נקבע, המודעות כבר נתלו, הציורים תפסו את מקומם בגלריה, הכל היה מוכן. גם הגנבים היו מוכנים. חיכו לרגע הנכון, ואז חמדו לעצמם את אחד הציורים. בלי להתבלבל, אחרי המעשה הם חייגו את מספר הטלפון של הגלריה, והחלו במשא ומתן 'עסקי'. "הצענו להם את מלוא המחיר של התמונה כדי שיחזירו אותה, אבל הם חשבו שהיא שווה הרבה יותר, ופשוט סירבו. זה גרם לי להתחיל לחשוב שאולי האמנות שלי שווה יותר ממה שהגלריסטים טענו", מספר האמן זוראב מרטיאשווילי בראיון מיוחד לבלוג "גט א לייף. סטייל".

מאז הציג מרטיאשווילי עוד תערוכות רבות ברחבי העולם. יצירותיו מפארות אוספים בניו יורק, לונדון, הולנד, גרמניה, רוסיה, פולין, צרפת, אוקראינה וגם ישראל. החודש הוא מציג בתל אביב את התערוכה "חלומות הארץ המובטחת" (גלריה תירוש בהרצליה פיתוח, עד ה-27.1.17. למחרת, בשבת ה-28.1.17, הגלריה תקיים מכירה פומבית שבה הוא משתתף). הציורים שלו גרמו לי לחיוך מיידי. אין סיכוי שהוא לא מתכוון לעורר את התחושות השמחות, חשבתי, ושאלתי אותו על העניין. "אני מאמין כי כל סוג של יצירה חייב לעורר אמוציות בבן אדם, לא להשאיר את הצופה אדיש", השיב. "לעורר רגשות חיוביים והחיוך על פניהם של המבקרים בתערוכה – זהו סימן הטוב ביותר שהשגתי את מבוקשי".

"לעורר רגשות חיוביים והחיוך על פניהם של אנשים - זהו סימן הטוב ביותר שהשגתי את מבוקשי". גברת עם כלב קטן בגן קיץ, זוראב מרטיאשווילי

"החיוך על פניהם של אנשים שצופים באמנות שלי – זהו סימן הטוב ביותר שהשגתי את מבוקשי". גברת עם כלב קטן בגן קיץ, זוראב מרטיאשווילי

הוא נולד ב-1982 בטיביליסי שבגאורגיה, ולמד שם באקדמיה לאמנות גבוהה. מי שדחף אותו לכיוון הזה היה אביו. בעבר סיפר שהאב ממש הכריח אותו לצייר בצבעי שמן על קנבס.

אתה חושב שהיית הופך לצייר לולא הדחיפה של אביך?

"כנראה שכן. תמיד ציירתי, ואני מאמין שלא משנה באיזה מקצוע הייתי בוחר, הייתי ממשיך לצייר, אפילו כתחביב. אבל הגעתי לעיסוק מקצועי באמנות והפכתי את זה למקצוע בזכות אבי, ואני חב לו תודה גדולה".

האם ציירת אותו פעם? או מישהו אחר מבני המשפחה?

"מעולם לא ציירתי אנשים ספציפיים. כל גיבורי הציורים שלי הם פרי דמיוני, ולכן כולם ייחודיים. הרבה פעמים אני מצייר גיאורגים כמו שעמים אחרים רואים אותנו, כאילו אני מצייר את כל הסטראוטיפים ואת כל האסוציאציות שאנחנו מעוררים אצל צופה חיצוני. הצלחתי להבין זאת אחרי שעזבתי את גיאורגיה, וגרתי באוקראינה. שם הצלחתי לראות את גיאורגיה בעיניים חיצוניות, אהבתי את מה שאני רואה, והחלטתי לצייר אותנו ממבט חיצוני ולא כפי שאנו רואים את עצמנו".

איך אתה אוהב לעבוד?

"הכי חשוב עבורי זה ליצור באווירה רגועה, רק אני והקנבס. אי אפשר, כמובן, ללא מוזיקה. בדרך כלל זוהי מוזיקה רגועה ורומנטית של מבצעים כמו מייקל בולטון, לינול ריצ'י וברי ווייט".

"בהתחלה הייתי עסוק יותר בחיי היום-יום היהודיים, ועם הזמן התעניינתי בתרבות ובחגים". ראש השנה, זוראב מטריאשווילי, שמן על קנבס

"בהתחלה הייתי עסוק יותר בחיי היום-יום היהודיים, ועם הזמן התעניינתי בתרבות ובחגים". ראש השנה, זוראב מטריאשווילי, שמן על קנבס

סוכות, זוראב מטריאשווילי, שמן על קנבס

סוכות, זוראב מטריאשווילי, שמן על קנבס

הוא התגורר באוקראינה במשך כעשור, והכיר שם את מי שהפכה לימים לאשתו. "עבדתי הרבה באותה התקופה, ושם התרחש המפגש הראשון שלי עם היהדות. מישהו הזמין ממני תמונה בנושא יהודי, התחלתי להתעניין ולבדוק, זה עניין אותי מאוד, והמשכתי לחקור את המסורת ואת הסימבולים היהודיים גם אחרי שהקשר עם הלקוח נותק.

"בהתחלה הייתי עסוק יותר בחיי היום-יום היהודיים, טיפוסים מוכרים, בעלי זהויות ומקצועות שונים. עם הזמן התעניינתי יותר ויותר בתרבות היהודית, מסורת, וכמובן חגים, כי החיים של העם היהודי רוויים בחגים ובמסורות מעניינות וססגוניות". בתערוכה שבגלריה תירוש הוא מציג כמה ציורים בעלי גוון יהודי – למשל, דמויות בראש השנה ובסוכות.

בין הציורים שלו יש גם מחוות לאמנים ידועים כמו פבלו פיקסו, פול גוגן ולאונרדו דה וינצ'י. "הוא פנומנלי!", הוא אומר על דה וינצ'י, "יש אחד כמוהו פעם באלף שנה. תודות לאנשים כמוהו יש לעולם הזה משהו בעל ערך ומקור לגאווה. השם שלו מעורר אצל כל אחד מאיתנו תחושה של פליאה והוקרה על כל מה שהוא עשה עבור האנושות".

לא משנה באיזה מקצוע הייתי בוחר, הייתי ממשיך לצייר". עדלאידע, זוראב מטריאשווילי, שמן על קנבס

"לא משנה באיזה מקצוע הייתי בוחר, הייתי ממשיך לצייר". עדלאידע, זוראב מטריאשווילי, שמן על קנבס

"אחד כמו דה וינצ'י יש רק אחת לאלף". אישה עם חתול, הומאז' ללאונרדו דה וינצ'י, זוראב מטריאשווילי, שמן על קנבס

"אחד כמו דה וינצ'י יש רק פעם באלף שנה". אישה עם חתול, הומאז' ללאונרדו דה וינצ'י, זוראב מטריאשווילי, שמן על קנבס

יש כאלה המגדירים את הסגנון של מרטיאשווילי "פרימיטיביזם דקורטיבי", יש כאלה שישייכו אותו לאמנות הנאיבית (ציורים מלאי פרטים ובגוונים נעימים, עולם בועתי שהאקטואליה אינה חודרת אליו), אבל הוא מתנער משתי ההגדרות. "אני מנסה לא לתחום את עצמי לתוך גבולות, אני מצייר את מה שאני רואה ואת מה שאני מרגיש. מעולם לא ניסיתי להגדיר לאיזה סגנון או איזה אסכולה שייכת היצירה שלי. זה תפקידם של מבקרי אמנות".

אמרת פעם שהאמן הוא המבקר הגדול ביותר של עצמו. היו תקופות שרצית לשים הכול בצד, ולהפסיק לצייר?

"אני מאמין שאמן חייב להיות חופשי, ולכל הפחות שיהיה לו חופש הבחירה איך לצייר, את מי לצייר, מתי ובאילו צבעים – רק הוא מחליט, ורק הוא יכול לחתום על עבודתו ובכך לאשר את סיום היצירה. אף פעם לא היה לי חשק להפסיק לצייר או להחליף מקצוע. היו רגעים שהרגשתי שסגנון היצירה שלי יכול להשתפר או שהביצוע טעון שיפור, הבנתי שצריך להתקדם, עד שמצאתי הרמוניה מלאה, וזה מתבטא ביצירות האחרונות שלי".

"אמן חייב להיות חופשי. רק הוא מחליט, ורק הוא יכול לחתום על עבודתו ובכך לאשר את סיום היצירה". זוראב מטריאשווילי

"אמן חייב להיות חופשי. רק הוא מחליט, ורק הוא יכול לחתום על עבודתו ובכך לאשר את סיום היצירה". זוראב מטריאשווילי

אחד הציורים שהכי אהבתי מבין יצירותיו של מאטראשווילי: צייד, שמן על קנבס

אחד הציורים שהכי אהבתי מבין יצירותיו של מאטראשווילי: צייד, שמן על קנבס

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • עדה ק  On 29 בינואר 2017 at 13:11

    מצא חן בעיניי המשפט שלו על כך שמעולם לא ניסה להגדיר את הסגנון/האסכולה שלו. אכן, שהמבקרים ישברו את הראש בעניין הזה. ואהבתי את הכלב מהתמונה השנייה – יש לו מבט זומם כלפי כוס היין, והוא נראה קצת כמו שועל, אולי בשל המזימות 🙂

    • galithatan  On 29 בינואר 2017 at 14:33

      אנשים אוהבים תבניות, זה עוזר להם לסדר לעצמם את החיים בראש. כשמישהו קורא על כך תיגר הם כועסים. והאמת, יכולה להבין אותם. מה זאת אומרת לא לשחק את המשחק? אבל כולם משחקים!
      אהבתי את הפרשנות שלך על הכלב 🙂

כתיבת תגובה

