חנוכה זה כאן – טיול חג

 

האם ביער בן שמן נמצאים קברות המכבים? החוקרים חלוקים בדעותיהם

האם ביער בן שמן נמצאים קברות המכבים? החוקרים חלוקים בדעותיהם

עם יד על הלב ולא על עכבר המחשב או הסמארטפון, כמה מכם יודעים מתי הייתה התקופה החשמונאית? כמה ילדים היו למתתיהו החשמונאי? ומה הספיק לעשות יהודה המכבי לפני שמת?

זה בסדר, בימינו להדליק נרות וללבב לביבות זה גם לא מעט. אבל אם אתם בכל זאת בעניין, אז המאה השנייה לפני הספירה, חמישה, לשחרר את בית המקדש ולכרות ברית עם רומא. ועכשיו, לאן הכי הגיוני לטייל בשבת של חנוכה, אם לא לקברות המכבים ביער בן שמן? נכון, יש מחלוקת, לא בטוח שאלה באמת הקברים שלהם, אבל מצד שני, גם את כל סיפור יהודה המכבי לא בדיוק אפשר להוכיח בוודאות עם תעודות וצילומים.

הגענו לשם בשבת האחרונה, ולמרות שהייתה קפואה במיוחד, לא היינו לבד. היו גם חוגלות. וכן, גם אנשים. כי בכל זאת, בין סופגניה של רולדין לסופגניה של קפה נאמן, כדאי להיזכר איפה הכול התחיל. ההגעה היא מכביש 431 (יש שילוט חום ברור). חונים במגרש החנייה ומתקדמים ברגל אל הקברים החצובים בסלע.

כמו בצבא, גם הקברים האלה מחולקים לשלושה חלקים: באמצע קבר גדול, ומשמאל ומימין, מתחת לקשתות, מקום לעוד שני נקברים. ייתכן כי בכל קבר כזה נטמנו גבר ואשתו. בכל מקרה, התא המרכזי היה מכוסה באבן כבדה, הנקראת אבן גולל. ליד חלק מהקברים נמצאות גם כיום אבני הגולל הללו, שהיו מקובלות בשיטת הקבורה הרומית. מתוך אחרים צומחים שיחים ירוקים, סימני חיים דווקא במקום שהיה של מוות. הצטלמתי ליד אחד מהם, העליתי לפייסבוק, ומישהי שאלה האם אני רוקדת על הקברים. אז לא, ממש לא. אבל עדיף לבקר ולהצטלם מאשר שיהיו נטושים ויתעלמו מהם מכאן ועד בכלל.

כמו בצבא, גם הקברים האלה מחולקים לשלושה חלקים: באמצע קבר גדול, ומשמאל ומימין, מתחת לקשתות, מקום לעוד שני נקברים. ייתכן כי בכל קבר כזה נטמנו גבר ואשתו

כמו בצבא, גם הקברים האלה מחולקים לשלושה חלקים: באמצע קבר גדול, ומשמאל ומימין, מתחת לקשתות, מקום לעוד שני נקברים. ייתכן כי בכל קבר כזה נטמנו גבר ואשתו

כאמור, קיים ויכוח האם אלה באמת קברות המכבים.

הנימוקים בעד הם כאלה:

  1. תיאור הקבר על ידי יוסף בן מתתיהו בספר מכבים א', קרבת הקברים לכפר אל-מידיה והכינוי הערבי "קבור אל יהוד".
  2. הקברים מסודרים בשורה ישרה כקברי משפחה, וכיוונם ממערב למזרח (ייתכן שלכיוון ירושלים).

נימוקי הנגד:

  1. בספרות עולי הרגל היהודים מהדורות הקודמים, הקברים האלה לא מוזכרים.
  2. בימי הביניים זיהו את מודיעין ואת קברי המכבים במקומות אחרים.
  3. שיטת הקבורה בתקופה החשמונאית היתה שונה לחלוטין ממה שנמצא באתר – נהגו לקבור בשני שלבים. בשלב הראשון המת הונח על רצפת מערת הקבורה, ובשלב השני, העצמות הועברו לגלוסקמה. אורך הגלוסקמה היה בדרך כלל כגודל העצם הארוכה בגוף האדם, שהיא עצם הירך (פרט שתמיד יכול להיות שימושי באמצע חידון טריוויה. ורק שם). הגלוסקמה הונחה בתוך אחד הכוכים שבקירות מערת הקבורה.

מוצאה של השיטה הזאת הוא בפיניקיה, והיא והוכנסה לשימוש בארץ בראשית התקופה ההלניסטית (בערך שנת 300 לפנה"ס). בקברות המכבים, כאמור, אין לזה זכר.

מערת קבורה מימי בית שני, בסמוך לכביש 443

מערת קבורה מימי בית שני, בסמוך לכביש 443

בתוך מערת הקבורה מימי בית שני. על חלק מהגלוקסמאות שהוצאו מכאן הופיעו השמות שמעון, שרה, מרים ומנלאוס

בתוך מערת הקבורה מימי בית שני. על חלק מהגלוקסמאות שהוצאו מכאן הופיעו השמות שמעון, שרה, מרים ומנלאוס

אחרי הסיור בין קברות המכבים כדאי לצעוד מאזור החנייה כ-200 מטרים לכיוון מערב, בין העצים, על שביל לא מסומן. אחרי ההליכה הקצרה תמצאו ממש לצד כביש 443 מערת קבורה מימי בית שני, שהתגלתה במהלך הרחבת הכביש. יורדים אליה במדרגות עץ, יש בה שלושה חדרי קבורה עם גומחות חצובות, שבהן הונחו גלוסקמאות (ארונות קבורה קטנים). הגלוסקמאות עצמן הוצאו מהמערה, אך בשלט שנמצא במקום מסופר כי היו חרוטים עליהן באותיות עבריות ויווניות, השמות שמעון, שרה, מרים ומנלאוס. עכשיו תנחשו במי מדובר…

קבר שיח, או אתר קבורת החשמונאים? החורבה הביזנטית שבמרכזה חורבה שבמרכזה "קבר שייח' ע'רבאווי"

קבר שיח, או אתר קבורת החשמונאים? החורבה הביזנטית שבמרכזה "קבר שייח' ע'רבאווי"

יש כבר מי שהחליט שזהו מקום קבורתו של מתתיהו הכהן הגדול, ואין מקום להתווכח. "קבר שייח' ע'רבאווי"

יש כבר מי שהחליט שזהו מקום קבורתו של מתתיהו הכהן הגדול, ואין מקום להתווכח. "קבר שייח' ע'רבאווי"

מי שמעוניין לעשות מסלול קצת יותר רציני: חוזרים למגרש החנייה, ממנו לכביש הגישה ואז שמאלה לסימון השבילים האדום. מחכה לכם מסלול מעגלי של 3 ק"מ, אבל העניין מתחיל כבר אחרי כ-600 מטרים, בחרבת הגרדי – חורבה שבמרכזה מצוי "קבר שייח' ע'רבאווי", מבנה מוסלמי שהוקם על שרידי מבנה גדול מהתקופה הביזנטית (מאות 4-7 לספירה). יש הסבורים כי כאן היה אתר הקבורה הגדול של החשמונאים, ולראייה הם מביאים מטבעות מהתקופה החשמונאית שנמצאו במקום. הקבר, למקרה שתהיתם, כבר מסווג כקבר מתיתהו (כהן גדול, בן יוחנן), ועמוס נרות נשמה וספרי תורה. בסמוך אליו יש חפירות ארכיאולוגיות שנראות מעט נטושות ללא הסבר, וחבל.

מכאן חותכים ימינה לתוך היער, ללא שביל מוגדר – פשוט מתחילים ללכת בניצב לשביל כ-500 מטרים עד שמגיעים לדרך עפר רחבה. זוהי דרך הפטרולים – סיורי הגבול של צה"ל, שנערכו מ-1948 עד 1967, כיוון ששם עבר הגבול.

פונים ימינה לדרך העפר. משמאלכם תוכלו לראות את בתי הכפר הערבי אל-מידיה. מימין לו נמצא תל א-ראס, שם זיהו כמה החוקרים את מודיעים הקדומה, מולדתם של מתתיהו ובניו. אבל כפי שאולי כבר שמתם לב, ויכוחים בין ארכיאולוגים הם עניין פופולרי, ואכן, גם כאן יש חוקרים אחרים שטוענים שמודיעים היתה בכלל מזרחית לנקודה הזו.

בפיצול הדרך הראשון, יש לבחור בהסתעפות השמאלית, ובפיצול השני לבחור בהסתעפות הימנית. בצומת הבאה בוחרים בסימון שבילים שחור ומטפסים בדרך עפר עד למכונית.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • עדה ק  ביום 30 בדצמבר 2016 בשעה 0:07

    היות שאני חלשה מאוד בהיסטוריה, התחלתי לצפות בסדרה על תולדות ארץ ישראל שמשודרת בערוץ הראשון כל יום ראשון בתשע. היא התחילה באדם הקדמון ולא מזמן הגיעה לתקופת החשמונאים (הפרק האחרון כבר היה על הורדוס). וגם על הגלוסקמאות דיברו שם… אחרי כל פרק אני מציינת לעצמי בצער שאני לא יודעת כמעט כלום על כלום. כנראה חלמתי בשיעורי ההיסטוריה 😦

    • galithatan  ביום 4 בינואר 2017 בשעה 10:31

      הקלטתי את הסדרה אך טרם הגעתי לצפייה. מחדל! בטוחה שהיא מעניינת לכולם. ולדעתי הצניעות מדברת כעת מגרונך

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: