האמנות של האפיפיור

 

ברברה ג'טה, המנהלת החדשה של המוזיאונים של הוותיקן. מינוי ישיר של האפיפיור / Photo: Vatican Museums

ברברה ג'טה, המנהלת החדשה של המוזיאונים של הוותיקן. מינוי ישיר של האפיפיור / Photo: Vatican Museums

מוכרחים לחבב את האפיפיור הזה. אחרי שהאפיפיור פרנציסקוס הוציא צו מיוחד שיוביל לפיטורי בישופים שהגנו וטייחו מקרים של התעללות מינית בילדים ובחסרי ישע על ידי הכמרים שתחת חסותם, ויצא נגד אפליית הומוסקסואלים ("אם אדם מבקש את אלוהים, מי אני שאשפוט אותו?"), השבוע הוא מינה את ברברה ג'טה למנהלת המוזיאונים של הוותיקן והודיע שהוא מעוניין לקדם כמה שיותר נשים לתפקידים בכירים בכנסייה הקתולית. אז נכון שיש קצת בעיה עם כל העניין הזה שבישופים וקרדינלים הם תמיד גברים, אבל נראה שכשהאפיפיור רוצה אפילו מטאטא יורה. או משהו כזה.

להוביל מהלכים כמו אלה שמוביל פרנציקוס (לפני פחות משבוע הוא חגג 80. אמרתם מזל טוב?), מבלי לקומם עליך את מיליוני המאמינים ברחבי העולם, זו אמנות בפני עצמה. אי אפשר להפחית בחשיבות המינוי של ג'טה, תושבת רומא והיסטוריונית של אמנות איטלקית. זו תהיה הפעם הראשונה שאישה תעמוד בראש אחד המוזיאונים החשובים והבולטים בעולם, שפועל בלב המרכז הקתולי העולמי – קשה לשכוח שעד לפני שנים לא רבות התייחסו הקתולים לנשים כאל דמויות משנה בעלילה, וזה במקרה הטוב. לכן, הנראות של ג'טה חשובה עוד לפני שהיא מקבלת את ההחלטה הראשונה, שתתרחש כנראה עם כניסתה הרשמית לתפקיד, ב-1 בינואר 2017.

כאישה, אני גאה בכך שנשים אחרות מגיעות לתפקידי מפתח בתחומים רבים. אני מאושרת לחיות בתקופה שבה תקרת הזכוכית נשברת פעם אחר פעם. אין דבר שאנחנו לא מסוגלות לעשות, פשוט אין דבר כזה. וכן, יש עדיין גברים חשוכים שחושבים אחרת – וגם נשים שהצליחו "לעבוד" עליהן לאורך השנים – אבל זה הולך ומתפוגג. איך אמר פעם הנשיא לשעבר, שמעון פרס ז"ל, בראיון לליידי גלובס: "מנוע הצמיחה הכי גדול של העולם יהיה נשים… אני מסתכל על איך נשים מנהלות, ולומד כל הזמן". ופה מדובר באדם עם חזון שחתום על דבר או שניים במדינה שלנו. אפשר לקחת את המילה שלו, ולאחל לג'טה בהצלחה.

בפעם הראשונה תנהל אישה את מוזיאוני הוותיקן / צילום: גלית חתן

בפעם הראשונה תנהל אישה את מוזיאוני הוותיקן / צילום: גלית חתן

אמנות במוזיאוני הוותיקן / צילום: גלית חתן

אמנות במוזיאוני הוותיקן / צילום: גלית חתן

תזכורת: למוזיאונים של הוותיקן יש 54 גלריות שמתפרסות על פני 7 קילומטרים. האמנים האיטלקיים הגדולים ביותר מוצגים שם, על ציוריהם ופסליהם. שלוש פעמים ביקרתי במוזיאונים האלה, אבל את הקפלה הסיסטינית ראיתי פעמיים: בפעם הראשונה התפוצץ לי הראש ולא יכולתי להרים אותו כלפי מעלה. הדבר היחיד שאני יכולה לומר מאותו ביקור הוא שתיירים לא מספיק משקיעים בנעליים שלהם. הייתי מוכנה לשוב ברביעית. העושר האמנותי האינסופי מצדיק את זה.

לא בכדי מדובר בגוף שרושם הכנסות של למעלה מ-300 מיליון דולר בשנה (ורווח של 41 מיליון). מעניין יהיה לעקוב כיצד תוביל אותו ג'טה בעידן הדיגיטלי, ואיך תעזור לאמנות המסורתית להישאר רלבנטית גם בעולם הבינה המלאכותית והרובוטים שבדרך.

האתגר: להשאיר את האמנות המסורתית אטרקטיבית ורלבנטית גם בעולם הדיגיטלי. מוזיאוני הוותיקן / צילום: גלית חתן

האתגר: להשאיר את האמנות המסורתית אטרקטיבית ורלבנטית גם בעולם הדיגיטלי. מוזיאוני הוותיקן / צילום: גלית חתן

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תרצה הכטר  On 22 בדצמבר 2016 at 18:50

    סחטיין על הסטייטמנט הפמיניסטי!
    המידע על אפיפיור פמיניסטי משמחת עוד יותר כיוון שזה מציין צעד גדול קדימה לעם כמו האיטלקים…

    • galithatan  On 22 בדצמבר 2016 at 18:57

      לגמרי יצא לי פמיניסטי, אבל אם לא עכשיו אימתי.
      האמת שלא כל כך יצא לי לקרוא /לשמוע על השוביניזם האיטלקי באופן ספציפי…

  • שלומית לוי  On 23 בדצמבר 2016 at 15:09

    אני נפעמת מהרוחב של הבלוג שלך. תענוג, את כל פעם נוגעת במשהו אחר לגמרי – ועדיין מענינת. (לא להסמיק…)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: