עד שנגמר לגימאר

מאחורי תחנות המטרו הציוריות עומד גאון הארנובו הצרפתי הקטור גימאר

מאחורי תחנות המטרו הציוריות עומד גאון הארנובו הצרפתי הקטור גימאר

לרגל העובדה שהבנזוג הסכים לנסוע איתי לפריז לחגיגות יום ההולדת, הסכמתי שבאחד מימי הטיול נעשה ככל העולה על רוחו – בלי שתהיה לי 'זכות הצבעה'. כשסיפר לי מה הבחירה שלו, טענתי בפניו שרק יחידי סגולה וסטודנטים סופר מתלהבים לאדריכלות היו עושים את זה, ולכן זוהי בחירה מפתיעה עבור מי שבכלל לא מגיע מהעולם הזה – אבל ברור שאסכים לשתף פעולה. הרי הבטחתי.

והנה, לאחרונה, בעודי אוכלת את ארוחת הצהרים, מצאתי במערכת איזו אנציקלופדיית ערים מלפני כ-15 שנה והתחלתי לעיין בכרך של אירופה. בעמודים של פריז הופיעה אחר כבוד אחת מחזיתות המבנים שהבנזוג "גרר" אותי אליהם. במילים אחרות, יש עוד מישהו שחשב שיש בזה קסם. יכול להיות שהחמרתי בשיפוטיות?

כדי להגיע להכרעה, ניתן לכם לשפוט את סיור אדריכלות האר-נובו – או לפחות חלק משמעותי ממנו – שהקדשנו לו מספר שעות (אם כי חייבים להודות שחלק מהזמן הלך על הסתתרות מפני הגשם). אמנם הוא כלל יותר משמונה מבנים, אבל כאן ננסה להיות ממוקדים, לשמור על רוח חיובית, ולא לגרום ליותר מדי אנשים לאבד את הסקרנות.

כשם שאנטוניו גאודי הוא האדם שהכי מזוהה עם זרם האר-נובו בברצלונה (שנקרא בספרדית מודרניסטה), וויקטור הורטה הוא האדריכל המזוהה ביותר עם הזרם בבלגיה (בספטמבר עשינו סיור בעקבות המבנים שלו ושל אדריכלי אר-נובו נוספים באנטוורפן), השם הנרדף של אר-נובו בפריז הוא הקטור גימאר (Hector Guimard), שה"יצירה" המוכרת ביותר שלו היא תחנות מטרו ברחבי העיר שמתאפיינות במראה אר-נובו, כולל הפנסים המיוחדים והשלטים בכתב המצויר. החלטנו להתחקות אחר חייו ופועלו המתרכז ברובע ה-16, ולבחון איך התפתחות העולם בתחילת המאה ה-20 השפיעה על זרם האר-נובו בכלל, ועל חייו של גימאר בפרט (כבר אמרתי שהבנזוג בחור רציני?!?).

המבנה הראשון שגימאר בנה, בשנת 1891

המבנה הראשון שגימאר בנה, בשנת 1891

בית 1: Hôtel Roszé, רחוב Rue Boileau מספר 34

החלק הראשון של המסלול התמקד בעבודותיו המוקדמות ביותר של גימאר, כאשר בעולם האמינו שאר-נובו זה ה-דבר. המבנה הזה הוא גם הראשון שגימאר בנה. זה היה בשנת 1891, והדבר הבולט ביותר במבנה אלה העיטורים שנמצאים על חזית הבית (בחלק העליון), המכונים פסאודו-פלורנטין.

ב-Villa Jassede תמצאו חוסר סימטריה בולט, שבאותם ימים נחשב לדבר לא מקובל באדריכלות

ב-Villa Jassede תמצאו חוסר סימטריה בולט, שבאותם ימים נחשב לדבר לא מקובל באדריכלות

שלוש דמויות רוקדות' מתחת לגג שלHôtel Deron-Levent

שלוש דמויות 'רוקדות' מתחת לגג של Hôtel Deron-Levent

בתים 2 ו-3: Villa Jassede ומאחוריו Hôtel Deron-Levent, ברחוב Rue Chardon Lagache מס' 41

Villa Jassede: הבית נבנה בשנת 1893 עבור האמרגן לואי ג'סדה, והוא מתאפיין בחוסר סימטריה בולט, דבר שנחשב ללא מקובל אז באדריכלות. אחת הסיבות לכך היא גרם המדרגות הפנימי שגרם לכך שהחלונות לא משובצים בקו ישר. עוד שבירת מוסכמה היא שבמבנה שולבו אבני ריחיים, בפעם הראשונה מאז ימי הביניים. כדאי לשים לב לאלמנטים הצבעוניים בחזית המבנה.

Hôtel Deron-Levent: אם נתבונן טוב בחזית השמאלית של המבנה, נבחין בשלוש דמויות מעוצבות מברזל, אשר 'רוקדות' מתחת לגג.

לא רחוק משם, בפינת הרחובות Chardon Lagache ו-Molitor נמצאת תחנת מטרו מהסוג שתכנן גימאר.

השפעות מלונדון וסיציליה, ותחריט תרנגול ב-Hôtel Delfau

השפעות מלונדון וסיציליה, ותחריט תרנגול ב-Hôtel Delfau

בית 4: Hôtel Delfau, רחוב Molitor מס' 1

אנחנו בשנת 1894. בשנה זו נוסע גימאר ללונדון ולסיציליה, וההשפעות ניכרות בעבודותיו. למשל, הוא מושפע מבית החולים לילדים Belgrave שתכנן צ'ארלס הולדן, אדריכל ה-arts and craft, הסגנון המקביל לאר-נובו באנגליה, ומווילה פלוריו מפאלרמו. בנוסף, הוא ניסה לשלב בעבודתו את הסגנון המקומי של השכונה הכפרית באותם זמנים, אוטיי (למעשה היא הייתה הבסיס לרובע ה-16 כפי שאנו מכירים אותו היום). בחזית המבנה בולט תחריט של תרנגול שעוצב בידי אמיל מולר וגו'רין.

מקום ראשון בתחרות של לה פיגארו. Le Castel B'ranger

מקום ראשון בתחרות של לה פיגארו. Le Castel B'ranger

המסיבות הנחשקות שנערכו כאן תדיר הולידו את הכינוי "בית הברנז'ה"

המסיבות הנחשקות שנערכו כאן תדיר הולידו את הכינוי "בית הברנז'ה"

בית 5: Le Castel B'ranger, רח' Rue Jean de la Fontain מס' 14

מבחינה אדריכלית ואסתטית, הבניין הזה, שנבנה בשנים 1894-1898, ראוי לטעמי למקום הראשון. לא בכדי הוא נחשב לאחד מיצירות המופת הגדולות של האר-נובו בצרפת. מי שהזמינה את בנייתו  היא האלמנה פורנייה, חובבת רצינית של האר-נובו, שהתרשמה מהמבנים הראשונים שאותם ראינו, והחליטה לבקש מהאדריכל הצעיר גימאר שיתכנן אוצר אדריכלי גם בשבילה.

הבניין בולט בחוסר הסימטריה שבו, אך מה שגרר ביקורות שליליות רבות ב-Villa Jassede, כאן התקבל אחרת: כאשר הושלמה הבנייה, זכה הבניין בתחרות של ה"לה פיגארו" כבית עם החזית היפה ביותר בעיר. מסיבות נחשקות נערכו שם תדיר, וכך נולד הכינוי "בית הברנז'ה". החל מ-1983 הוא נחשב מבנה לשימור.

בכניסה הראשית משולבות אבני רחיים מגולפות, בחזית יש סוסוני ים, ובמקומות אחרים במעטפת מצאנו שדונים, עיטורים ותבליטים שונים. כל העיצוב המקורי שתכנן גימאר, וכן הציורים שצייר פול סיניאק, נותרו במקום. רק שאי אפשר לראות אותם, כי זה בניין פרטי. חבל.

במקור תוכננו חלונות רבים בחזית על מנת להכניס אור. כעת הכול סגור ב-Hôtel Mezzara

במקור תוכננו חלונות רבים בחזית על מנת להכניס אור. כעת הכול סגור ב-Hôtel Mezzara

בית 6: Hôtel Mezzara, רח' Rue Jean de la Fontain מס' 60

הבניין הזה, שהצליח להפנט אותי – אין לי הסבר למה דווקא הוא – נבנה ב-1910 עבור יצרן הטקסטיל פול מזארה. לפני הבית חצר קטנה שמוקפת בגדר ברזל מעוטרת בפרחים וקוצים שתכנן גימאר. דלת הכניסה, מעץ צבוע, מציגה אר-נובו טיפוסי. בחזית ישנם חלונות רבים שנועדו להכניס הרבה אור לחדרו של מזארה. גם את הסורגים שלהם עיצב גימאר. פנים המבנה השתמר, ובחדר האוכל ישנם ציורים של הציירת Charlotte Chauchet-Guilleré, חברתו של האדריכל. לצערנו גם אותם לא ניתן לראות, פשוט כי אין כניסה פנימה.

***

החלק האחרון של הסיור מביא אותנו לסיום הקריירה של גימאר, וממנו גם ניתן אולי להבין מדוע חלה שחיקה בפופולריות של האר-נובו בעולם. אנחנו ממש אחרי מלחמת העולם הראשונה, ומדינות רבות באירופה (בהן צרפת) נמצאות בקשיים כלכליים. מטבע הדברים, יש פחות התעניינות באסתטיקה ובאיכותם של מבנים, ויותר התעניינות במה שחוסך כסף: בנייה תעשייתית ופונקציונלית מחומרים זולים יחסית.

בניגוד לתפיסת העולם של אר-נובו ומודרניסטה, שעל פיה האדריכל הוא הגורם המרכזי בתכנון ובעיצוב המבנה, וגם מפקח על הבנייה בפועל – בשלב הזה של ההיסטוריה המילה האחרונה היא של התעשייה, והאדריכל נתפס כמי שרק נותן את השירות בתכנון המבנה. כך ירדה קרנו של גימאר, והוא ניסה להתמודד עם המצב החדש בדרכים שונות. זה לא כל כך הצליח לו, וב-1938 הוא חתך לניו יורק.

הבית נחשב לאחד מהישגיו הגדולים ביותר של גימאר, והוא הראשון שלו שהוכרז כמבנה לשימור. Hôtel Guimard

הבית נחשב לאחד מהישגיו הגדולים ביותר של גימאר, והוא הראשון שלו שהוכרז כמבנה לשימור. Hôtel Guimard

אחרי המלחמה ועם פתיחת העידן התעשייתי, תכנן גימאר את Immeuble Houyvet

אחרי המלחמה ועם פתיחת העידן התעשייתי, תכנן גימאר את Immeuble Houyvet

בתים 7 ו-8: Hôtel Guimard ו- Immeuble Houyvet, ברח' Avenue Mozart מס' 120 ו-122

מדובר כאן בשני מבנים שנמצאים ממש אחד מול השני, ויש בכך סמליות, כי אחד נתפס כחלק מהחיים שלפני, והשני כחלק מהחיים שאחרי.

Hôtel Guimard, ביתו של גימאר עצמו, נבנה בשנת 1909. באותה שנה, טרום מלחמת העולם הראשונה והעידן התעשייתי, גימאר, בשנות ה-40 לחייו, נושא לאישה את הציירת אדלין אופנהיים, בתו של בנקאי מניו יורק, ובונה עבורם את הבית הזה, המשמש עבורו גם כמשרד אדריכלות. הבית נחשב לאחד מהישגיו הגדולים ביותר של גימאר, והוא הראשון שלו שהוכרז כמבנה לשימור.

דברים שכדאי לשים לב אליהם: עיטורים פרחוניים חרוטים באבן מסביב לדלתות ולחלונות, מעקות ברזל מיוחדים ומרפסת ארוכה (על פני כל החזית, בחלקה העליון). אחרי מותו של גימאר הבית תוכנן להיות מרכז מורשת שמנציח את עבודתו, אך לא רק שזה לא קרה, גם הרבה מעיצוב הפנים נהרס.

Immeuble Houyvet הוא מפעל שבנה גימאר בשנים 1924-1927, אחרי המלחמה וכניסת העידן התעשייתי. אמנם הוא ניסה למצוא זוויות מעניינות למבנה שבנוי על שטח צר מאד, אבל ברובו הוא מבנה תעשייתי ופונקציונלי לגמרי, ולא ניתן להגדיר אותו כמבנה אר-נובו.

אולי אם ייפתחו שעריהם של כמה מהמבנים בסיור הזה, אנשים יתחילו להכיר את גימאר ואת מורשתו. וזה לא יהיה רע, כי כמה פעמים כבר אפשר לראות שוב את האייפל ואת השאנז אליזה, בלי לחפש קצת ריגושים חדשים.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Eduardo Rosales  On 14 ביולי 2016 at 7:49

    מרתק, תודה.

  • תרצה הכטר  On 14 ביולי 2016 at 8:42

    שאפו!!! מאוד מאוד מעניין. פותח אופקים חדשים. תודה גלית.

  • עדה ק  On 14 ביולי 2016 at 10:05

    אני לא באמת בקטע, אבל הדמויות בבית מספר 3 נראות לי כאילו הן מטפסות על הקיר ומנסות להציץ בחלון, וזה חמוד בעיניי.

  • שלומית לוי  On 14 ביולי 2016 at 12:07

    מרתק. מדפיסה ושומרת ובפעם הבאה שלי בפאריס אקח את הדפים אתי. ממש תודה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: