מה נהיה מהעיתונות

Domesticated, ז'אן זה מאסשלק. עיתונים ישנים הפכו בסיס ליצירה חדשה

Domesticated, ז'אן זה מאסשלק. עיתונים ישנים הפכו בסיס ליצירה חדשה

פעם היה נהוג לומר לאנשים שנפגעו ממה שכתוב עליהם בעיתון, שלא ידאגו כי במילא בסוף עוטפים עם זה דגים. היום אצלנו בשכונה עוטפים איתם פרחים כל יום שישי, אבל האמן הבלגי ז'אן דה מאסשלק (מקווה שכתבתי נכון. בלועזית כותבים JAN DE MAESSCHALCK) מצא כיוון אחר: הוא הופך עיתונים ישנים ליצירות אמנות.

זו לא בחירה מקורית כל כך: כבר ראיתי כמה עבודות כאלה בעבר, כולל בתערוכת הבוגרים של בצלאל לפני שנה. אבל בעידן שבו אנחנו כל הזמן שומעים עד כמה העיתונות המודפסת גוססת ודועכת – רק החודש סגרו את "גלובס הערב", המוסף בו התחלתי את הקריירה העיתונאית שלי – טוב שנמצא לה גם שימוש עכשווי, שבצורה כזו או אחרת משאיר אותה בתודעה.

הרי כבר היום, רוב הצעירים לא מבינים למה לקרוא חדשות על נייר, כשאפשר לקרוא אותן בטלפון או במחשב. כמה שנים יעברו עד שיהיה דור שלא יידע בכלל מה זה עיתונים יומיים, ויראה אותם רק במוזיאונים (דיגיטליים. כי לא בטוח כמה ביקוש יהיה למוזיאונים פיזיים)?

למה לקרוא חדשות על נייר, כשאפשר לקרוא אותן בטלפון או במחשב

למה לקרוא חדשות על נייר, כשאפשר לקרוא אותן בטלפון או במחשב

מאסשלק החל את הקריירה שלו החל כשרטט בעיתונים, ואז שינה כיוון ועבר לעולם יצירתי עצמאי שניפק לו 13 תערוכות יחיד

מאסשלק החל את הקריירה שלו החל כשרטט בעיתונים, ואז שינה כיוון ועבר לעולם יצירתי עצמאי שניפק לו 13 תערוכות יחיד

אבל למה לצלול לתוך מחשבות מדכאות, כשאפשר להתרכז בסיפור של מאסשלק: הוא נולד ב-1958, ומתגורר בסטקנה שבמזרח פלנדריה. את הקריירה שלו החל כשרטט בעיתונים ובמגזינים לאמנות, ואז שינה כיוון ועבר לעולם יצירתי עצמאי שניפק לו 13 תערוכות יחיד ועוד תערוכות קבוצתיות רבות.

לפני כשנתיים הוא הגיע לבית הוריו בכדי לפנות אותו, ובעליית הגג מצא עיתוני קומיקס ישנים שאהב לקרוא בילדותו. הוא לקח אותם, והפך אותם לבסיס לדמויות נשים וגברים שצייר בצבעים אקריליים מדוללים. אלו דמויות פיקטיביות, אבל כמה מהן דווקא מזכירות לי דמויות מציורים ידועים – למשל מהקפלה הסיסטינית.

מאסשלק מאמין שאיבדנו את היכולת האמפתית שלנו. ומה עם היכולת לצרוך תקשורת ממוסדת?

מאסשלק מאמין שאיבדנו את היכולת האמפתית שלנו. ומה עם היכולת לצרוך תקשורת ממוסדת?

לתערוכה החדשה שלו בגלריה Zeno X באנטוורפן הוא קרא Domesticated, כלומר מבוית או מתורבת. מודה שלא ממש הבנתי את ההסבר שלו לבחירה: "למרבה הצער, היכולת האמפתית והחברתית של אנשים עדיין נראית גם במאה ה -21 כמו שכבה דקה עליונה, אם תרצו עור דק, שדרכה המצוקה – שנשלטת על ידי כוחות אכזריים וחסרי רחמים – זורחת כמו גורל נצחי". אולי הוא פשוט מתכוון לכך שאיבדנו את האמפתיה, אבל זה לא מסביר את הביות, רק מעלה את השאלה מה קרה היכולת לצרוך תקשורת ממוסדת?

בסופו של דבר אתה מתבונן בעבודות שלו, ומאחורי המבטים החודרים של הדמויות ממתין בשקט רקע שפעם היה העיקר. פעם וזו תזכורת מהדהדת לעולם העיתונות, עולם שהכתיב את סדר היום, שקבע על מה כולם ידברו, שהיה כמעט כל יכול. והיום? זה לא שהתקשורת הפכה מיותרת, פשוט כבר אין לה בלעדיות. ואולי אותו דבר אפשר לומר על האמנים והאמנות בימינו, כשכל אחד יכול בהינף אינסטגרם לארגן לעצמו תערוכה.

מאחורי המבטים החודרים ממתין רקע שפעם היה העיקר

מאחורי המבטים החודרים ממתין רקע שפעם היה העיקר

התערוכה Domesticated תוצג בגלריה Zeno X עד ה-27 בפברואר 2016

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • תרצה הכטר  ביום 27 בינואר 2016 בשעה 9:55

    עוד מישהו עשה את המהלך המתבקש – חיפש בבוידם אחר חומרי גלם לעבודת אומנות.

    • galithatan  ביום 27 בינואר 2016 בשעה 10:19

      כן, בקטע הזה הוא לגמרי הוא לא מקורי. אבל אני אוהבת את הדמויות שלו שהן כאילו מהמאות שקדמו לתור הזהב של העיתונות

  • עדה ק  ביום 30 בינואר 2016 בשעה 12:23

    יפה, ציור על עיתון. אני אוהבת את השכבות.

    אגב, אני לא בטוחה שעיתוני הנייר ייעלמו. כמו שספרים על נייר אינם נעלמים. זוכרת שאמרו שהטלוויזיה תחסל את הקולנוע? גם זה לא קרה. יש הרבה מקום תחת השמש – גם לזה וגם לזה.

    • galithatan  ביום 30 בינואר 2016 בשעה 12:51

      נראה לי שאת אופטימית מדי. עוד 10 שנים ייעלמו מכאן המון דברים שכרגע לא נראה לנו הגיוני שהם ייעלמו. העולם הולך למקומות מאוד מנוכרים במסווה של קידמה מלהיבה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: