עידן הקרח

גשר הקרח המבוסס על גשר גלטה של לאונרדו דה וינצ'י (הדמיה)

גשר הקרח המבוסס על גשר גלטה של לאונרדו דה וינצ'י (הדמיה)

בזמן שאני כותבת את הפוסט הזה, הטמפרטורה בג'וקה שבמזרח פינלנד עומדת על מינוס 17 מעלות. זה לא שאני מתכננת לנסוע לשם בקרוב, אין צורך בסקר שוק איפה הכי כדאי לקנות ביגוד תרמי, זה רק שבדיוק עכשיו מתקיים שם פרויקט מדהים: חבורה אמיצה בונה גשר שכולו עשוי קרח, על פי מודל ששרטט לא אחר מאשר לאונרדו דה וינצ'י.

את הפרויקט מובילה קבוצת סטודנטים לתואר שני מהאוניברסיטה לטכנולוגיה באיידנהובן. הטיעון שלהם פשוט: שימוש בקרח הוא מצורות הבנייה היותר ידידותיות לסביבה שיש, ולכן צריך להתמקצע בו ולהפיץ את הבשורה במדינות הקרות כמה שיותר. כולנו מכירים את האיגלו, את מלון הקרח בשבדיה ואת פאב הקרח של וודקה אבסולוט, אבל מי שאמר שחייבים לעצור שם?

הגשר המקורי היה אמור להיות באורך 240 מטר, גשר הקרח יגיע לאורך של 35 מטר

הגשר המקורי היה אמור להיות באורך 240 מטר, גשר הקרח יגיע לאורך של 35 מטר

"גשר גלטה" תוכנן על ידי דה וינצ'י ב-1502 עבור הסולטן של איסטנבול, ובמקור היה אמור להיות באורך של 240 מטר – אך הוא מעולם לא נבנה. בנורבגיה בנו גרסה מוקטנת שלו מעץ לפני כמה שנים, היו כמה גרסאות קטנות, וכעת מגיע גשר הקרח הארוך ביותר בעולם שיתפרס על פני 35 מטר.

העבודות החלו בסוף חודש דצמבר, ויימשכו עד 13 בפברואר. חוץ מהסטודנטים מאיידנהובן – עבור שניים מהם הגשר הוא עבודת המאסטר – יותר מ-15 אוניברסיטאות מעורבות בפרויקט הקרח של פינלנד. ולמה לא בעצם, זה הרי הרבה יותר טוב מ"עוד יום במשרד".

מכיוון שיש לי חיבה לאיש האשכולות דה וינצ'י, משמח אותי שהוא לא רק נשאר בתודעה אלא גם נותר רלבנטי אפילו בעולם הדיגיטלי, שבו אנשים מאבדים את מעמדם באותה מהירות שבה הרוויחו אותו. הוא לא צעיר, לא חתיך, אין לו חשבון אינסטגרם והוא אפילו לא חלם שיהיה פעם פייסבוק. הוא לגמרי מת, ובאותה מידה, לגמרי חי.

הסגרדה פמיליה שנבנתה מקרח לפני כשנתיים

הסגרדה פמיליה שנבנתה מקרח לפני כשנתיים

הצריח בסגרדה פמיליה התנוסס לגובה 30 מטר, מה שהפך אותו למבנה הקרח הגבוה בעולם

הצריח בסגרדה פמיליה התנוסס לגובה 30 מטר, מה שהפך אותו למבנה הקרח הגבוה בעולם

אז בכל הנוגע לאמן האיטלקי, החייאת הגשר היא מהלך חיובי ואולי אפילו תיקון, אחרי שהטורקים (עותמאנים) לא האמינו שאפשר לבנות אותו בכלל. אבל למה צריך לבנות גשר שיהיה דווקא "הגדול ביותר בעולם"? וזה לא רק הגשר: בעבר מייסדי הפרויקט בנו בדיוק באותו מקום את הסגרדה פמיליה המפורסמת שתכנן גאודי בברצלונה, וקראו לזה מבנה הקרח הכי גבוה בעולם (כי אחד הצריחים הגיע לגובה 30 מטר), וגם כיפת קרח עצומה שהייתה, בטח ניחשתם, הגדולה בעולם. אז אני חוזרת לאותה נקודה: למה בימינו השאלה "למי יש יותר גדול" עדיין כל כך חשובה, אפילו לחוקרי אקדמיה?

התשובה המיידית תהיה בוודאי "אבל זה נורא אקולוגי", וגם יוסיפו שמדובר בפרויקט פארק קרח גדול, שיכלול פביליון שמתכננים סטודנטים מאוניברסיטת גנט. תשובה נוספת יכולה להיות ש"אם כבר, אז כבר" – הגרנדיוזיות היא תמריץ מצוין לכל המתנדבים שהפרויקט זקוק להם (רובם סטודנטים), כי הנטייה האנושית היא לחפש את מה שהוא "הכי הכי", ומי לא רוצה להגיד שהוא היה חלק מפרויקט כזה. אפילו אני הייתי מוכנה לחזור לאוניברסיטה רק כדי להשתתף בו.

הכנת בלוק 'קרח מורכב'. חזק פי 3 מקרח רגיל

הכנת בלוק 'קרח מורכב'. חזק פי 3 מקרח רגיל

נניח שנקבל את התשובות, אבל בואו ננסה להיות פרקטיים: האם לגשר יהיה שימוש או שהוא רק ליופי ולתזה של שני הסטודנטים מהולנד? לפי הדיווחים, אמורה להיות נסיעת מבחן של מכונית אחת, כדי לבדוק את החוזק של הגשר – הבלוקים שלו עשויים מ"קרח מורכב" שבו מערבבים סיבי תאית במים, והוא חזק פי 3 מקרח רגיל (ועם זאת לא הייתי מתנדבת להיות הנהג). אחר כך, במידה והגשר אכן ישרוד, יהיה לו בעיקר שימוש תדמיתי ותיירותי. עד שמישהו יעז לשבור את הקרח.

 

כל הצילומים באדיבות אתר הפרויקט: Bridge in Ice

ניתן לעקוב אחרי התקדמות בניית הגשר בערוץ היוטיוב Ice Bridge

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלומית לוי  On 10 בינואר 2016 at 8:55

    זה באמת נהדר איך ליאונרדו עדיין כל כך רלוונטי. (גם אני ממעריציו:)

    • galithatan  On 10 בינואר 2016 at 11:18

      איזה כיף לגלות שגם את במועדון 😉

  • תרצה הכטר  On 10 בינואר 2016 at 10:14

    רשימה מעוררת עניין. תודה!
    אגב, ידוע לי שדה וינצ'י היה "תפוס" כבר, כאשר הוזמן על ידי הסולטן העות'מני לקונסטנטינופול, כדי לבנות שם גשר, ולפיכך שכרו את שירותיו של בליני. דה וינצ'י היה אז בתקופה השנייה הפלורנטינית שלו. אלא שמאוחר יותר הוא הפנה בקשה לסולטן בה ביקש למנותו לתפקיד בחצרו ולבקשה זאת צירף את הסקיצה הידועה של הגשר שאמור לגשר מעל ל"קרן הזהב".

    • galithatan  On 10 בינואר 2016 at 11:19

      תודה רבה על כל המידע הזה. אז את מי צריך להאשים בכך שהגשר לא נבנה? את דה וינצ'י עצמו, שאיחר את המועד?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: