טיול לשבת: יער קולה ופיצוחים

דרך הצבר המובילה אל המוזיליאון של יער קלה. בקטע זה המסלול חופף את שביל ישראל

דרך הצבר המובילה אל המוזיליאום של יער קולה. בקטע זה המסלול חופף את שביל ישראל

בשלב מסוים במסלול, שבו לא היינו בטוחים שאנחנו במקום הנכון, ראינו מרחוק שני כלבים תחת עץ. גם הם ראו אותנו, והחלו לנבוח נביחות רמות שגרמו לנו לברוח לתוך החורשה. כבר יש לנו ניסיון עם כלבים עקשנים וגאים: במסלול אחר הם רדפו אחרינו במשך כמה מטרים טובים שבהם נדרשנו לטפס על הר במהירות שיא. לא התחשק לנו לשחזר את החוויה, והחלטנו לוותר על המסלול המתוכנן ביער קולה – ולא, זה לא על שם קוקה קולה, ושום כסף לא היה מעורב פה. היער נמצא על חורבות הכפר הערבי קוּלֶה (Kule), וייתכן ששמו נגזר מהמילה הטורקית, שמשמעותה מגדל.

בכל אופן, החלטנו לבדוק מסלול אחר ביער, חדש יחסית מ-2012, ולחבר אותו עם הידע שצברנו בפעם הקודמת שטיילנו ביער הזה – שבין עציו יש גם שרידי כפר ערבי נטוש, והרבה ציפורים כמו חוחיות, בזים ונחליאלים. חלק מהמסלול חופף את שביל ישראל, אבל יש היילייט משמעותי יותר: מוזיליאום (מבנה קבר) מהתקופה הרומית שהשתמר בשלמותו ומתנשא לגובה של 4.8 מטרים.

חוחית ביער קולה

נחליאלי על הכביש הסמוך למוזיליאום

הבז שליווה אותנו בדרך אל המוזיליאום

אבל בואו נתחיל בנקודת המוצא: אנדרטת אלכסנדרוני, מרחק קצר מהיישוב החרדי אלעד. ולמי שתוהה: זה בתוך גבולות הקו הירוק, ממש ליד כביש 6. מחנים את הרכב, עולים לתצפית אם רוצים, ואז צועדים לפי סימון השבילים השחור שנקרא "בעקבות הלוחמים" – ותוך זמן קצר נכנסים לתוך היער, ואף עוברים ליד אמפיתיאטרון "טבעי", שלא ברורה תכליתו.

חזית המוזיליאום. מבנה שהיה שייך לבעל אחוזה עשיר במאה הרביעית לספירה

המוזיליאום במבט צד. שני חדרים שימשו לקבורה וכקולומבריום

כשהשביל פוגש את סימון השבילים הכחול שנקרא "דרך הצבר" יש לפנות שמאלה, וללכת בו דרך לא קצרה – במהלכה ירד עלינו גשם, צצה לה הקשת, ואז בז אחד ליווה אותנו לאורך כ-100 מטר, שיחק איתנו משחקים – עד שמגיעים למוזיליאום. זה מבנה מרשים, דמוי מקדש, של בעל אחוזה עשיר מהמאה הרביעית לספירה, שהחזית שלו היא בצד הרחוק יותר, ולא הקרוב אליכם. בחזית ישנם עמודים עם כותרות קורינתיות הנושאות מעליהן סטיו.

בחפירות שנעשו בו התגלו שני חדרים – חדר קבורה ובו שני סרקופגים, שבו שתי קשתות מאבני גזית מסותתות, המחזקות את גג הבניין. לארכיאולוגים ברור שהוא שימש כקבר מרשים לעשירים שנקברו בו. החדר השני שימש כקולומבריום, ויש בו כ-60 כוכים לגידול יונים. הפתח בין החדרים נפרץ רק בתקופה מאוחרת יותר, כשהמוסלמים הפכו את המקום לקברו של נבי יחיא. סביב המבנה יש שלושה בורות מים מכוסים ברשת ברזל.

בית נטוש משרידי הכפר קולה

זה הזמן לשלוף שקית פיצוחים (פקאנים קלויים שולטים!), לעשות אחורה פנה, ולחזור בדרך הצבר הכחולה. כמה מטרים לאחר שהיא מתעקלת שמאלה לתוך היער יופיע מימין שלט שחור שמכוון אל מבצר קולה, וזה האות להיכנס לתוך מעבה היער ולראות את הבתים הנטושים ומבצר קולה. אם מגיעים בעונה הנכונה (סוף חורף תחילת אביב) גם יש פריחה מרהיבה.

כדאי גם להגיע בשעה הנכונה: כשאנחנו הגענו לאזור של שרידי הכפר כבר עמד להחשיך (מזכירה לכם את תקלת הכלבים שעיכבה אותנו), ולכן לא רק שלא נהנינו מהם כמו בפעם הראשונה, גם את סוף המסלול נאלצנו ללכת עם פנסים, בתוך בוץ וצמחיה רוויית מים. לא חוויה שחייבים לחוות, אלא אם אתם ממש מתעקשים – רק אל תשכחו לסחוט את הגרביים כשתגיעו לאוטו.

מבט מתוך המוזיליאום - אפשר להיכנס

מבט מתוך המוזיליאום – אפשר להיכנס

הוראות הגעה: כשכתבנו ב-waze "אנדרטת אלכסנדרוני" הוא שלח אותנו לאנדרטת עציוני, שנמצאת במרחק של כחצי שעה – מזל שעלינו על זה בזמן. עדיף לכתוב "יער קולה", וברגע שמתקרבים יש שלט שמכוון לאנדרטת אלכסנדרוני. אם תמשיכו עם הניווט של "יער קולה" תגיעו ישירות למוזיליאום.