כשגוסטב קלימט חזר לחיים

בהשראת Tod und Leben (Death and Life), סביבות 1910

בהשראת Tod und Leben (Death and Life), סביבות 1910. הצילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

לראות ציור של גוסטב קלימט בפעם הראשונה זו חוויה שהיא לא פחות מהלם – דומה לתחושה שחוו הווינאים כשפגשו את התיאוריות של פרויד על הנפש. ההשוואה הזו ביניהם אינה מקרית: שניהם פעלו בווינה פחות או יותר באותה תקופה, והמסרים שהביאו לעולם היו קשים לעיכול. רק בחלוף השנים הבינו את גדולתם.

הפעם הראשונה שזה קרה לי, כלומר שראיתי עבודה של קלימט, הייתה בעצם על כרטיס כניסה לגלריה ברומא. רק כמה דקות אחר כך זכיתי לראות את הדבר האמיתי, ולהתאבן במקום מול העוצמה. מאז ראיתי יצירות שלו גם בניו יורק וגם בתל אביב, ולמרות שיש להן קו דומה, בכל פעם מחדש מתקיים אפקט הוואו. פשוט אי אפשר להישאר אדישים.

האפקט הזה פועל גם כשמתבוננים בפרויקט שיצרה הצלמת אינגה פרדר עבור ארגון Life Ball. פרדר לקחה את הרעיון של מנכ"ל הארגון גרי קצלר, והפכה את היצירות של גוסטב קלימט מ"התקופה המוזהבת" למציאות: היא הביאה לסטודיו אנשים חיים ויצרה את הציורים מחדש, תוך שהיא משלבת בין דמיון למקור לבין פרשנות עכשווית.

בהשראת Beethoven Frieze, 1902. הצילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

בהשראת Beethoven Frieze, 1902. שווה ללחוץ ולהגדיל. הצילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

ההתפעלות מהצילומים ומההשקעה בהפקה, דוחקת הצידה שאלות כמו האם יש להתייחס אליהם כאל חיקוי או כאל יצירה עצמאית; האם הצילומים עומדים בפני עצמם ומספקים כמו שהם, או שחייבים להציג אותם בצמוד לרפליקציה של הציורים, כדי להבין את המהלך היצירתי; באיזה כלים אפשר לשפוט את התוצאה; האם הייתי רוצה לתלות אחד מהצילומים על הקיר בבית? במקום העבודה? בבית העירייה? בבית המשפט? במוזיאון?

בהשראת Danae, 1907

בהשראת Danae, 1907. הצילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

הצילומים נוצרו כאמור עבור Life Ball – ארגון למען חולי איידס, שנלחם נגד הטאבו שעדיין קיים בחברה המודרנית לגבי ה-HIV, עוזר באופן בלתי שגרתי לאנשים שנדבקו במחלה, ושואף באופן מוצהר לחגוג את החיים, כל יום ויום שאנחנו כאן. פעם בשנה הארגון מקיים אירוע התרמה ענק בבית העירייה של וינה, שבו מביאים לקדמת הבמה את הרוח האופטימית במטרה לעורר השראה ולעודד יצירתיות – ונראה לי שבמשימה הזו העבודות של פרדר בהחלט עומדות בכבוד.

בתוך כל הסדרה הזו היה חסר לי ה"פורטרט של אדל בלוך באואר 1" מאותה תקופה מוזהבת (צויר ב-1907), שמככב במקום ה-7 בדירוג היצירות היקרות ביותר בעולם שנמכרו במכירות פומביות – אחרי שהמיליארדר רון לאודר שילם 157.9 מיליון דולר לאחיינית של אדל, מריה אלטמן [הסיפור של אלטמן הופיע בסרט שיצא השנה בכיכובה של הלן מירן, Woman in Gold). אולי הציור הזה פחות איתגר את פרדר, אולי הייתה סיבה אחרת, ואולי המשך, כמו שאומרים, יבוא.

Hygieia. צילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

בהשראת הציור Hygieia. צילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

עוד על פעילות הארגון ועל פרויקט הצילום של פרבר אפשר לקרוא כאן וכאן. כל הצילומים באדיבותLife Ball/© Inge Prader.

בהשראת Beethofen Frieze, 1902 - Life Ball/© Inge Prader

בהשראת Beethofen Frieze, 1902. הצילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

Scanis. צילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

Scanis. צילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

Midas. צילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

Midas. צילום באדיבות Life Ball/© Inge Prader

ולפני סיום, עוד השראה מגוסטב קלימט, הפעם בתחום האופנה. אמנם זה קרה כבר לפני שנים אחדות, אבל היי, מדובר ביצירה על זמנית. המעצבת לורן סקוט וצמד המעצבים תומאזו אקווילאנו ורוברטו רימונדי הציעו פרשנויות נהדרות ליצירות של קלימט בעיצובי השמלות שלהם. אמנם קשה ללבוש שמלה כזו פעמיים, אלא אם מגיעים לאירועים בשתי מדינות שונות, אבל היי, מי שיש לו כסף לקנות את השמלות האלה לא עושה חשבונות מהסוג הזה. עוד על העיצובים אפשר לקרוא כאן.

Aquilano Rimondi SS 2011, Gastav Klimt; Adele Bloch Bauer I (1907) The Kiss

Aquilano Rimondi SS 2011, Gastav Klimt; Adele Bloch Bauer I (1907) The Kiss

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תרצה הכטר  On 2 בנובמבר 2015 at 9:21

    הסרט שבו מופיע גם סיפורה של אלטמן מבוסס על הספר "האישה בזהב" (אן מארי אוקונור).
    מצאתי עניין רב ברעיון של צילום המדמה את הציורים של קלימט. תודה.

    • galithatan  On 2 בנובמבר 2015 at 10:07

      ה"תחקיר" לפוסט עורר בי רצון לראות את הסרט. מקווה שזה יקרה בקרוב.
      ומשמח שאהבת.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: