ומה מארי אנטואנט הייתה אומרת?

לא הפסל הכי יפה ובטח לא הכי מרשים של קאפור בגני ורסאי, אבל ללא ספק מקבל הכי הרבה תשומת לב. Dirty Corner, Anish Kapoor's Instagram

לא הפסל הכי יפה ובטח לא הכי מרשים של קאפור בגני ורסאי, אבל ללא ספק מקבל הכי הרבה תשומת לב. Dirty Corner, Anish Kapoor's Instagram

אחד הדברים שהשתעשעתי בהם לקריאת הנסיעה לבלגיה היה לקחת רכבת (כלומר רכבות) לוורסאי שבצרפת, רק כדי לראות את התערוכה של אניש קאפור (Anish Kapoor). כבר הייתי בגני ורסאי כמה פעמים, באחת מהן הייתה שם תערוכה של טקשי מורקמי, וזו הייתה חוויה מיוחדת. נכון שיש לי את קאפור קל"ב, במוזיאון ישראל, אבל למה לא להרחיב קצת את המנעד?

בכל אופן, בירור באתר הרכבות האירופי הראה שאם אני לא רוצה לבלות שבע שעות מהיממה בנסיעה רכבות, ולהוציא מאות שקלים רק על הדרך הזו, כדאי שארד מהעניין. במקום זה נסעתי להולנד, שהיא הרבה יותר קרובה (אגב, שם ראיתי באחת מתחנות הרכבת מודעה לתערוכה של דיוויד בואי אבל גם את זה נאלצתי לפספס).

בכל אופן, מתברר שהתערוכה שהדליקה אותי, מדליקה קצת פחות את הצרפתים. או שמא יש לומר: כשאמנות ופוליטיקה מתערבבות זו בזו, שום דבר טוב לא יכול לצאת מהעניין.

בחסות מותג-העל דיור הניח קפור פסלי ענק ברחבי הגנים, ובאחד הראיונות שנתן הסביר שהוא רוצה להכניס קצת כאוס לתוך הסדר של ורסאי, ולהפר את האיזון המתקיים שם. הצרפתים, בתגובה, בחרו בוונדליזם וחירבו לא פחות מארבע פעמים את הפסל "Dirty Corner" (שידוע יותר בכינוי "הווגינה של המלכה", ולא קשה להבין למה). אגב, זה לא הפסל הכי יפה ובטח לא הכי מרשים שהוא הציב שם, אבל הוא ללא ספק מקבל את הכי הרבה תשומת לב.

בית המשפט קבע כי יש לכסות את כתובות הגרפיטי הגזעניות על הפסל Dirty Corner, Anish Kapoor's Instagram

בית המשפט קבע כי יש לכסות את כתובות הגרפיטי הגזעניות על הפסל Dirty Corner, Anish Kapoor's Instagram

ומה קפוש עצמו אומר? קודם כל, הוא ביקש שלא יורידו את כל כתובות הגרפיטי מהפסל, שאורכו לא פחות מ-60 מטר, אלא שישאירו את ה-Dirty Politics. וזה, באופן מוזר, העלה עוד יותר את גובה הלהבות. פוליטיקאי מהימין פרסם בשבוע שעבר מאמר שבו הוא יוצא נגד השארת הכתובות, וטוען שבכך קפור "הכריז מלחמה על צרפת ועל הצרפתים". הפוליטיקאי גם הגיש תביעה בעוון "הסתה לגזענות והעלבת הציבור", והשיג את שלו – בית המשפט הורה לנשיאת הארמון, קתרין פגרד, כסות את חלקי הפסל המרוססים.

הפעם קפור כבר לא היה כל כך משועשע. בחשבון האינסטגרם שלו הוא כתב: "הגזענים בצרפת ניצחו בבית המשפט, והצליחו לכפות את כיסוי הגרפיטי הגזעני, בהאשימם את האמן ואת גני ורסאי בתעמולה גזענית אנטישמית. זה כמו להאשים אישה באונס שחוותה. אנחנו נילחם בזה. הגזענים לא יכולים לנצח. הצטרפו אלינו". בתגובה, או שבלי קשר, הנשיא פרנסואה הולנד הזמין את קפור לארמון האליזה כדי לשוחח איתו על ונדליזם ואנטישמיות – ולדברי קפור, הסכים איתו שמבחינה חינוכית צריך להשאיר את הגרפיטי במקומו. בפוסט נוסף באינסטגרם הוא כתב "האמנות, חופש הביטוי והדיון הציבורי ינצחו. לא ניתן לגזענות להשתלט", ובתמונה ראו שהפסל בעצם מקבל חיים חדשים עם תוספות מתכתיות – במקום הכיסוי המכוער בשקיות שחורות.

גני ורסאי בימים רגועים יותר. צילום: אני

גני ורסאי בימים רגועים יותר. צילום: אני

ואני אומרת: צודק קאפור, אמנות לא חייבת להישאר סטטית. אמן אוהב שמגיבים לעבודה שלו, ומחמאות אינן התגובה הלגיטימית היחידה. נכון שזו התגובה המועדפת, אבל אם הגדרות של ורסאי לא מספיק גבוהות – אפילו למארי אנטואנט הן לא הספיקו בסוף – והוונדליזם התרחש, צריך להשאיר אותו שם כעדות לרוע שיש בעולם. עד שלא נוקיע את הרוע הזה, נצטרך לקבל אותו בפרצוף. ועוד לשלם על זה 18 יורו דמי כניסה.

בחשבון האינסטגרם שלו כתב קפור: "הגזענים בצרפת ניצחו בבית המשפט, והצליחו לכפות את כיסוי הגרפיטי הגזעני, בהאשימם את האמן ואת גני ורסאי בתעמולה גזענית אנטישמית. זה כמו להאשים אישה באונס שחוותה". צילום גני ורסאי: אני

בחשבון האינסטגרם שלו כתב קפור: "הגזענים בצרפת ניצחו בבית המשפט, והצליחו לכפות את כיסוי הגרפיטי הגזעני, בהאשימם את האמן ואת גני ורסאי בתעמולה גזענית אנטישמית. זה כמו להאשים אישה באונס שחוותה". צילום גני ורסאי: אני

[אגב, נכנסתי לאתר של גני ורסאי. כתוב שם שמחר ומחרתיים Due to a strike notice, the opening of the Palace will be delayed. על מה השביתה, אין לי מושג]

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • עדה ק  On 7 באוקטובר 2015 at 12:35

    מצד אחד אני חושבת, איזה כיף לצרפתים שיש להם זמן וראש להתעסק בבעיה הזאת. ומצד שני אני תוהה, למה להכניס כאוס לגני ורסאי? ומצד שלישי אני חושבת, שלמרות שאינני חובבת מסעות, לא הייתי מתנגדת לבקר בגנים הנ"ל, וגם לראות – בתוכם או מחוצה להם – את העבודות של אניש קאפור (:

    • galithatan  On 7 באוקטובר 2015 at 13:48

      גם אני הייתי מעדיפה את הבעיות של הצרפתים על פני הבעיות הירושלמיות. הגנים נהדרים לחובבי אסתטיקה, אבל יש כאלה שחושבים שצריך לזכור איך חיו רוב רובם של הצרפתים בזמן שהגנים האלה פרחו, על כל היישורים והפנפונים שלהם, ולכן צריך לחרב קצת את הסדר.

להשאיר תגובה

