ללבוש את אנדי וורהול

השמלה של אנדי וורהול, 2,600 דולר מחיר התחלתי

השמלה של אנדי וורהול, 2,600 דולר מחיר התחלתי

לפני כמה שנים החלו להופיע בסופרמרקטים של רמי לוי מוצרים שונים תחת השם "המותג" – שזו, בעיניי, היציאה החזקה ביותר נגד עולם המותגים הקפיטליסטי שבו אנחנו חיים. המיתוג של "המותג" מגחיך את כל הנושא המותגי, מראה את הצד האידיוטי והלא רציונלי שבו. כי מה זה משנה איזה מותג אתה קונה, בסוף או שהחומוס טעים לך, או שלא. ומה זה חשוב מי ארז את השקדים הקלויים, ולמה צריך לשלם לחברה מסוימת יותר רק בגלל השם שלה?

זה עובד טוב בסופרמרקט, אבל לכו תגידו את זה לילדים בגיל בית ספר. אני עוד זוכרת איך להורים שלי לא היה כסף לממן לי יותר מג'ינס אחד של ליווי'ס ותיק של בנטון וחולצת גולשים עם הצבעים הזוהרים של גזוז סאנשיין, אז נתתי שיעורים פרטיים ואספתי שקל לשקל רק כדי שיהיו לי המותגים האלה. הילדים של היום מתאמצים הרבה פחות: זה ברור שקונים מותגים, בוודאי בתחום הגאדג'טים, שמתעדכן בקצב מבהיל. ולכו תשכנעו אותם שהם לא צריכים אייפון.

פעם ניסו להחדיר לנו שהמותג שלך הוא אתה, כלומר מה שאתה צורך מלמד מי אתה. אבל ככל שגדלתי הבנתי שאני לא רוצה שידעו מי אני. רוצה להיות כל אחת בכל מקום, בלי לפרסם שום דבר. זו הסיבה שבדרך כלל אני לא אוהבת ללכת עם חולצות שיש עליהן הדפסים של שמות מותגים, בין אם זה מותג האופנה עצמו ובין אם זה מותג משקאות פופולרי. אבל לפעמים בכל זאת יש קטע: נניח שמישהו היה מדפיס את האריזות של זיפ על חולצת טי קייצית מבד לייקרה, ומוכר ב-150 שקל. לא הייתם קונים?

זה בדיוק מה שקורה עם שמלת פחיות המשקה של אנדי וורהול ה-Souper Dress משנת 1966 מוצעת במכירה פומבית תמורת מחיר התחלתי של 2,600 דולר, וההערכות הן שהמחיר יגיע ל-3,500-5,500 דולר. וזה כל כך חבל שיש רק אחת כזו, ובמחיר כזה. מה, לא הייתן קונות את זה? ואם הייתם קונים לבנות זוגכם, הן לא היו אומרות תודה?

בתערוכה של וורהול באדינבורו, לפני קצת יותר משבע שנים, קניתי תיק פלסטיק עם הדפס פחיות המרק של קמפבל, ועכשיו אני אומרת לעצמי: אולי אפרק אותו, ואהפוך אותו לגופיה? אילו רק היה לי הכישרון הנדרש, הייתי מממשת אותו – כמו בסדנה שהייתה בשבוע העיצוב בירושלים, כשאפשר היה להביא בגד לסטודיו ולקבל אותו למחרת, מעוצב בצורה אחרת לגמרי.

כי הרי זאת לא באמת פרסומת, אם מדובר במוצר שכבר לא קיים בשוק, נכון?

 

שמלת הדולרים של וורהול - 430 דולרים והיא שלכן

שמלת מעטפת עם הדולרים של וורהול, שעיצבה דיאן פון פיסטנברג – 430 דולרים והיא שלכן

* אגב, אם לא מחפשים דווקא את המקור, אז אפשר למצוא באיביי הרבה שמלות וורהול במגוון מחירים. בין ההדפסים האפשריים: סימן הדולר, מרילין מונרו ופורטרט שחור-לבן של וורהול עצמו.

*יש לי תחושה שהמעצב אלון ליבנה עמוק בתעופה עצמית, וזו לא תכונה מבורכת גם אם יש לך קבלות מוכחות, אבל אני לעולם אזכור את ימיו הראשונים בתחום ואת חצאית שקיות התה שעיצב בעונה הישראלית היחידה של 'פרויקט מסלול' (שבה הוא זכה, כמובן, כיוון שהיה בכמה רמות מעל כולם). אמנם קשה לשבת עם החצאית הזו על כיסא, אבל בתור פרסומת לויסוצקי או לליפטון זה היה יכול להיות שיחוק.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

