סרט רע

מי שקצת מכיר אותי או עוקב אחרי הכתיבה שלי ברשת, יודע שאני פטריוטית די גדולה של ירושלים. מיום שהגעתי לעיר, לפני שלוש שנים וחצי, אני רק מחפשת (ומוצאת) את הטוב שבה. כל מה שיש לה להציע, וזה באמת לא מעט, אני מוכנה לקחת. אבל דבר אחד היה חסר בעיר הזאת כבר המון זמן: בית קולנוע נורמלי. למעשה, בהתחלה הייתי בטוחה שהבנזוג עובד עליי או שהוא פשוט לא מכיר את בתי הקולנוע של העיר כי הוא דוס לשעבר. הרי לא יכול להיות שהמקומות העלובים האלה שהוא הראה לי הם כל מה שיש לירושלים להציע. זו עיר הבירה של ישראל, לעזאזל.

הבנזוג, מצדו, אמר לי שאני לא מבינה כלום, ושקולנוע סמדר זה אחלה של דבר. זה שמאז ימי הבריטים הוא שופץ אולי פעם אחת וגם זה היה מזמן – לא נראה לו רלבנטי. הוא גם דיבר בשבחי הסינמטק, אבל היי, זה סינמטק, כלומר לאניני טעם. הקהל הרחב תקוע עם יציר הכלאיים שבבנייני האומה, או מסיים קניות ברמי לוי ועולה למעלה לקניון הנטוש. בשני המקרים, זה לא סידור ראוי.

 ואז באו האחים אדרי, והחליטו לפתוח סינמה סיטי. לפני שמתעסקים במיקום, צריך לומר: מהלך מבורך. סופסוף ירושלים מתחברת למאה ה-21. מסתיימות הבושות והתחושות שכבר עדיף להישאר בבית. וחוץ מזה, בית הקולנוע החדש מספק פרנסה למאות אנשים (שעדיין לומדים את העבודה), מה לנו כי נלין?

שתי התלונות העיקריות שנשמעו עד היום היו על המיקום ועל עניין השבת. באשר למיקום – הסינמה סיטי נמצא בקריית הלאום, מול בית המשפט העליון ולא רחוק ממתחם הבידור שנקרא גם כנסת ישראל. כלומר: הוא זר לכל מבנה אחר בסביבה. ומכיוון שכך מגיעים לבעיה השנייה – הסינמה סיטי נבנה על קרקע ציבורית, בבעלות המדינה, ששווקה במכרז בידי מינהל מקרקעי ישראל. במקום כזה לא מתאפשרת פעילות עסקית בשבת.

בעניין הזה, תנועת "התעוררות" הגישה עתירה לבג"ץ, וזה קבע השבוע כי נכון לעכשיו הסינמה סיטי יישאר סגור – הסוגיה שבה לסמכות מועצת העיר, העניין יתברר במשא ומתן בין היזמים לעירייה (כלומר משפחת אדרי, שלראשונה הצהירו שהם רוצים להפעיל בשבת), והמועצה תחליט בסוף מה היא רוצה.

לפני שבועיים ליאת רון ראיינה במוסיף G של גלובס את לאון אדרי. על המיקום, ליד בית המשפט העליון, הוא אומר "בלי תרבות אין משפט. אנחנו מרכז תרבות ולא קניון מסחרי. הם לא רוצים שתהיה תרבות בירושלים?… אני מזמין את נשיא בית המשפט העליון ואת השופטים המכובדים לסיור אישי שאני אעביר להם במתחם, שכבודם יראו אותו מבפנים. אם איזו בובה מפריעה להם, אני מוכן להזיז אותה".

רון הקשתה עליו: נשיא העליון גרוניס הורה למשמר בתי המשפט לחסום את הגשר שמחבר ביניכם. והוא השיב: "נכון, נתנו הוראה לא לתת לאנשים לעבור שם, אבל זה גשר ציבורי של העירייה, שהיה שם לפנינו. אנחנו שיפצנו אותו, סידרנו אותו". ומה לגבי עניין השבת? אדרי בעניינים: "יש הרבה מקומות שפתוחים בירושלים בשבת – מתחם התחנה, גן החיות התנ"כי, מוזיאון ישראל. אני לא רואה את הדתיים נלחמים במרכז תרבות".

מרכז תרבות? לדעתי זה יותר מרכז בידור וקניות. וכאן אנחנו מגיעים לטענה שלי נגד הסינמה סיטי, טענה שכמעט ואין לה ביטוי בתקשורת (התל אביבית), מסיבות שאינן נהירות לי דיין.

קצת אחרי הפתיחה נסענו למתחם – גם כדי לראות את הסרט האיטלקי "יפה לנצח" שזכה בפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר, וגם כדי להתרשם מהמבנה הגדול. למען האמת, הסרט והמבנה מתחברים זה לזה באופן כמעט אבסורדי: במרכז הנהנתנות המנצנץ הוקרן סרט שבז לחיי הנהנתנות השטחיים ומגחך עליהם.

עמדנו שם, בין העמודים עם הכוכבים, הנצנוצים ובובות הענק, ולא ידענו איך להתמודד עם מיזם הקיטש העצום הזה, שמכיל את כל ההשפעות האמריקניות הזולות והלא מוצלחות תחת כיפת גג אחת. לא תמצאו שם מילימטר אחד של עידון, של אסתטיקה עיצובית איכותית ובוודאי שאין שם שום דבר רגוע או מרגיע. הכול בגדול, בצעקנות, באגרסיביות. והדבר הבולט ביותר הוא ששטחי המסחר והאוכל מקבלים את תשומת הלב העיקרית – הם שמקיפים את הרחבה הגדולה, המרכזית. את אולמות הקולנוע עצמם מחביאים מתחת לקומת הכניסה. סרטים הם הביי פרודקט של האירוע המתמשך הזה, התירוץ לכל החגיגה, במקום להיות הבילוי עצמו.

נדמה שלירושלמים זה לא ממש אכפת. סופסוף, זה מרגש להגיע למאה ה-21, גם אם ב-14 שנות איחור. אני לא מאשימה אותם בכלום, גם לא מתייחסת בזלזול, ולא אומרת שכף רגלי לא תדרוך שם – הרי זה לא שיש לנו פה קולנוע נורמלי אחר, לפחות עד שיפתחו את מרכז שרובר. רק מתבאסת שאחרי כל הציפייה, זו התוצאה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שרון רז  On 20 במרץ 2014 at 1:53

    וואהו, אפילו הכיסאות…
    ירושלים לא השכילה לשמור מבנים בעיר ולהרוס את גם את חלקם של אלו שהיו אמורים להיות לשימור וגם לא השכילה לשמור את חלק מבתי הקולנוע שלה, וכן, זו תמיד בעיה של כסף, גם, של בעלי מבנים וקרקעות. היו בתי קולנוע בעיר הבירה ורובם אינם עוד. במתחם הנ"ל לא ביקרתי וספק אם אבקר, אך הקיטש באמת נראה מרקיע שחקים. כמו דמבו. תודה, שרון

    • galithatan  On 20 במרץ 2014 at 10:14

      כן, אפילו הכיסאות. אולי זה חמוד בשביל ילדים, אבל הבנת את הכוונה שלי.
      לגבי מבנים בירושלים שלא שמרו עליהם – יש לי שתי מילים: "מאה שערים" (והשכונות הסובבות לה), ולא רחוק משם עוד קולנוע שנהרס, נשארה רק החזית ובנו בניין מפלצתי 😦
      בקיצור, אדווח משרובר, אולי שם כן יהיה שווה לבקר.

  • hiladg  On 20 במרץ 2014 at 2:36

    שרון יקרה, זה *לא* דמבו! אם אני לא טועה זה הורטון הפיל…

    • galithatan  On 20 במרץ 2014 at 10:15

      סחתיין על הזיהוי, אני לא שולטת בתחום (ושרון זה בן)

      • שרון רז  On 20 במרץ 2014 at 13:03

        אני יודע שזה לא דמבו, אבל זה הזכיר לי אותו…
        לגבי ירושלים- כן, יודע, את מתכוונת לקולנוע אדיסון המיתולוגי שלצערי פספסתי כשהיה נטוש. וכן, מאה שערים.
        שרון

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 20 במרץ 2014 at 15:06

    פוסט מצוין,
    בתי הקולנוע ולא רק בארץ שהפכו למתחמי בידור וקניות מרגישים יותר כמתחמי תופת של צעקנות ורעשים, וחבל. זו גישה מוטעית של היזמים לצרכנים. גישה שלפיה כדי להוציא אנשים מהבית אנחנו צריכים להוציא להם את העיניים. מופע ראווה של הכל ולא כלום. אנשים יבואו לראות סרטים אם בקולנוע עצמו תהייה להם חוויית צפייה שאין בבית.

    הבעיה היא בתאוותנות ובקפיטליזם החזירי, שמובילים לאיבוד שליטה בתכנון ובעיצוב של המקום. היזם רוצה להחזיר את ההשקעה שלו, וברור שהיא לא תחזור מהכרטיס לסרט. אז עושים דיסנילנד. קניות, בובות, תכשיטים, תיקים, כוכבים מצנצנים, רמקולים בכל פינה והכל תוך שימוש בלתי מתפשר על פלטת הצבעים של טמבור. כולה.

    כל זה מספק ליזמים הרבה הכנסות משטחי מסחר ופרסום. בדיוק באותו אופן שעיתון מרוויח מפרסומות ולא מקוראים.

    אז כמו שכתבת. חבל שזו התוצאה. אבל זה גם לא מפתיע.
    מציע לך לעשות פוסט הבא על מתחמי קולנוע שיש בחו"ל וחבל שאין בארץ.

    ד"ש מת"א
    אחיך

להשאיר תגובה

