מי מכיר את הצייר על הקיר

גרפיטי מעביר מסרים פוליטיים וחברתיים, אבל מה תפקידם של ציורי הקיר? במיטבם, הם מעוררים מחשבה. במרעם, חולפים על פניהם עם חיוך קטן בקושי. במקרים מסוימים, הם נגלים לעין רק כשדבר אחר מסתתר ומסתגר – כמו ציורים על תריסי פח של בסטות בשוק. רק כשהסוחר הולך הביתה, האמנות מציצה החוצה. כן, זו אמנות.

בחודשים האחרונים הסתובבתי ברחבי ירושלים ותיעדתי כמה מציורי הקיר. קשה להאמין שמי מהם נעשה בהיחבא – מסובך לצייר בחושך. חלקם הוזמנו בכוונה תחילה על ידי עיריית ירושלים. ועדיין, הם כאן כי נעשו על ידי אמני גרפיטי. הם לא כמו הציורים הגדולים האלה שפזורים ברחבי העיר, ומתעדים את הרכבת הקלה ואת שוק מחנה יהודה ואת ראשוני היוצאים מהחומות. הם לא נועדו לשרת ולפאר איזשהו גוף שלטוני או מוניציפלי. יש בהם חירות.

הפוסט הזה כולל 15 ציורי קיר, רובם צוירו השנה, 2012. אני קוראת להם ציורי קיר, אבל חלקם צוירו על תריסי פח, דלת וארון חשמל – הכל לגיטימי. בשני מקרים מדובר בקולאז': פעם אחת מכיוון שלא הצלחתי לתפוס את כל הציור בפריים אחד, ובפעם השנייה מכיוון שמדובר בשני ציורים דומים מאוד זה לזה, שבוודאות נעשו על ידי אותו אמן. רק אחרי שאספתי את כל התמונות גיליתי עוד קשר בין שתי עבודות שנעשו על ידי אותו אמן, שהדבר היחיד שמקשר ביניהן – מעבר לרעיון הכללי – הוא האות א'. מעניין לדעת מי הצייר המוכשר. בעצם, כל הציירים מוכשרים ואף אחד מהם אני לא מכירה. אם מישהו מהם מוכן לספר קצת על עצמו בלי להיחשף, המייל שלי הוא galit.hatan בג'ימייל.

הציורים יעלו גם בדף הפייסבוק שלי, על מנת שידורגו באמצעות לייקים. מסקרן מאוד מה ייבחר כציור הקיר האהוב ביותר. לי כבר יש את הפייבוריט שלי 🙂

*

1

*

2

*

3

*

4

*

5

*

6

*

7

*

8

*

9

*

10

*

11 קצת הרסו אותו אבל עדיין יפה

*

12 הפרצופים הם גרסה חדשה לציור. לא ברור מי יצר אותה

*

13

*

14

*

15

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • חיפאית  On 13 ביולי 2012 at 7:48

    יפה ומעניין. האם ייתכן שיש גרפיט חרדי?
    ציור הציפור/ציפורים, מס' 11 , מופיע גם על קיר בשוק הפשפשים בחיפה.

    • galithatan  On 13 ביולי 2012 at 11:10

      אולי זה גרפיטי קבלי (של הקבלה) – שווה בדיקה.
      הציפורים האלה מוכרות לי מאוד. אני חושבת שהצייר המוכשר הגיע גם לתל אביב (ואולי הוא בכלל משם)

  • יעל ר.  On 13 ביולי 2012 at 12:57

    11 הוא ציור של Dede הנהדר, חלק מסדרה של ציורי יונים, כמו גם חיות אחרות כפולות (ארנבות, סנאים…) – אפשר לראות רבים מהציורים הללו ברחבי תל אביב. ציור יונים דומה שלו, אבל של כל גוף היונה, צויר לפני כשנה ברחוב אבא הילל ברמת גן, אני לא בטוחה אם הוא עוד שם.

    נתקלתי בעבודות שלו כשהלכתי לצלם פרויקט גרפיטי בקולנוע תל אביב:
    http://yael.haoneg.com/general/2523
    אז הוא צייר-הדביק ציורים של קופים ושוטרים.

    • galithatan  On 13 ביולי 2012 at 13:03

      תודה על העדכון בעניין dede.

      וגם שמחתי לגלות בלינק שצירפת את הציורים החמודים של עדי סנד – יש כאלה גם בירושלים, ותהיתי מי צייר אותם. אני כל כך אוהבת את הסדרה הזו (שראיתי גם בתל אביב, למשל ליד המוזיאון).

      איפה עושים מנוי לבלוג שלך? לא מצאתי את החלונית הרלבנטית 🙂

      • יעל ר.  On 15 ביולי 2012 at 1:12

        עדי סנד מעולה. ליצורים שלו קוראים "הקופסונים", והוא מצייר אותם בעיקר ברחבי תל אביב כבר כמה וכמה שנים (אם כי למרבה הצער חלקם נמחקו/נצבעו עם השנים).
        בבית העם ברוטשילד 69 היה אירוע לפני כשבועיים של "צובעים את המחאה", שהציג ציורי קיר נהדרים ושאר יצירות אמנות על כל הבניין, כולל כאלו של dede ועדי סנד:
        https://www.facebook.com/PaintingTheProtest/photos
        מומלץ לבקר.

        נראה לי שאין דרך לעשות מנוי. יש רק rss בתחתית העמוד שאיני יודעת עד כמה הוא עובד. צריך לטפל בזה בהזדמנות…

  • דפנה לוי  On 13 ביולי 2012 at 13:01

    אוהבת את המסר של העכברוש. והציור ב – 11 הוא חלק מסדרה שמפוזרת בכל תל אביב. ראיתי חתולים ועוד חיות, צילמתי חלק – לא יודעת שלי מי זה אבל הם נהדרים בעיני.
    ראית את הפוסט שכתבתי פעם על הגרפיטאי שמצייר אנשים קטנטנים בגובה המדרכה בכל רחבי מזרח לונדון? זה חלק מהדברים שהכי אהובים עלי בעיר, היצירתיות הזו שנתקלים בה במקרה, הידיעה שאת מוקפת אנשים שחושבים אחרת, שממציאים אחרת, שיש להם מה לומר.

    • galithatan  On 13 ביולי 2012 at 13:05

      גם אני אהבתי את העכברוש (המסר).
      יכול להיות שיש לי עוד תמונות מסדרת הציפורים, נדמה לי שהוא צייר גם זאב בירושלים אבל אני לא בטוחה. פשוט הכל מפוזר בכל כך הרבה תיקיות. אני לא ממש מסודרת בעניין הזה למרבה הצער.

      אשמח ללינק לפוסט הלונדוני. כי גם אם כבר ראיתי, אני בטוח איהנה שוב 🙂

  • דפנה לוי  On 13 ביולי 2012 at 13:02

    ראיתי רק עכשיו את מה שכתבת יעל, תודה על המידע.

  • עדי  On 13 ביולי 2012 at 22:32

    אני אוהבת גרפיטי, גיליתי את זה כשהתגוררתי לפני שנתיים לתקופה קצרה בברלין.
    מה לעשות, צריך להיות בעיר כדי לראות אותו. כאן קישור לפוסט שכתבתי על גרפיטי בברלין.
    http://www.greenchange.co.il/profiles/blogs/yomn-ms-post-syry-dbr-l-hqyr

    וכאן אתר נוסף על גרפיטי בברלין:
    http://hoolly.de/berlin/23-2

    • galithatan  On 14 ביולי 2012 at 20:12

      תודה על שני הלינקים. אכן יש משהו קסום במחתרת האמנותית הזו. המשך מגיע ממש תכף 🙂

  • tomerga  On 23 ביולי 2012 at 14:28

    פוסט מעולה! שניים מתוך האמנים (אולי יותר אם לא שמתי לב) הופיעו בנמל יפו ביריד של קאסטרו השנה עם עבודות מעולות. הפייסבוק של האמנים:
    עבודה 5: של https://www.facebook.com/Signerafk
    עבודה 7: https://www.facebook.com/jacktml
    שניהם אמנים מעולים ומומלץ להסתכל על התמונות שהם מעלים מדי פעם לדף הפייסבוק שלהם.

    אגב, אם אני לא טועה עבודה 2 היא של https://www.facebook.com/beastmanart אבל אני לא בטוח בזה 🙂

    • galithatan  On 23 ביולי 2012 at 16:56

      שמחה שנהנית מהפוסט 🙂 גם אני נהניתי מאוד מכל הלינקים – תודה רבה.
      קסטרו – שיתוף הפעולה היה רעיון קצת מוזר (מסחרי עם מחתרתי) אבל התברר כמוצלח. ראיתי חלק מהחולצות, והן אכן מקסימות.

  • pretty little liars season 1 box set  On 23 באפריל 2013 at 22:18

    Today, I went to the beach front with my children.
    I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter
    and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She
    placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside
    and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is
    totally off topic but I had to tell someone!

  • hvidere tænder bagepulver  On 23 באפריל 2013 at 22:22

    Aw, this was a really good post. Taking the time and actual
    effort to create a very good article… but what can I say… I hesitate
    a whole lot and don't manage to get anything done.

Trackbacks

כתיבת תגובה

