צעד קטן לפריז, צעד גדול לאימא (יום 7)

3 באוקטובר

15,771 צעדים.

סופסוף קצת שמש. איזה מזג אוויר נעים קיבלנו ליום האחרון, היום שנועד לשוטטות ברגל בלבד. אמנם התאכזבנו לגלות שהרבה חנויות סגורות ביום ראשון ב-11:00 בבוקר, כולל החנות של אליזה ומרי שאימא רצתה להחליף בה את הסוודר-שמלה שלה, אבל נהנינו מדברים אחרים כמו שוק הפירות והירקות (אימא קנתה משהו שלא זיהיתי, מעין פולים אדומים), בתי הקפה הנעימים והפסל בחזית כנסיית סנט אוגוסטן. הכנסייה, אגב, הוקמה בתקופת נפוליאון השלישי, כהעתק של סגנון הרנסאנס האיטלקי, ותוכננה על ידי האדריכל באטלר.

מכאן חלפנו על פני פורום דה האל. בדקנו מדרחובים חדשים, ראינו עד כמה פומפידו קרוב, המשכנו לעבר אוטל דה ויל, וראינו שם שלטים בצבעים שונים בשפות שונות, כולל אחד בעברית: "לאהוב את ההבדלים". יפה! צריך לברר מה מקור הקמפיין (מתברר שזו עבודת אמנות של מיכאנג'לו פיסולטו, שהוצגה במסגרת אירועי הלילה הלבן בעיר).

מכאן ירדנו לשבת על ספסל ליד הסיין, שהשקיף על הגשר המחבר בין איל סן לואי לאיל דה לה סיטה. המתעמלים התעמלו, הרצים רצו, המחליקים החליקו ואימא קראה את התיקון הכללי. אני צילמתי קצת, והסתכלתי על כולם.

כעבור כעשר דקות עלינו בחזרה אל הרחוב, ומשם דרך הגשר המויבל לאיל סן לואי, האי הקטן והמקסים שבנייניו נבנו במאה ה-17. הרחוב הראשי עמוס חנויות ש"עיכבו" אותנו בדרך לגלידריה המפורסמת ביותר בפריז, בריתיליון. מחיר שני כדורים (קפוצ'ינו ופרלין) – 3.4 יורו. עם הגלידה עברנו לרחוב שליד הסיין, אבל השמש החזקה הפריעה לאימא אז חזרנו לרחוב המרכזי, וממנו חצינו את הגשר לעבר איל דה לה סיטה, ולמעשה הגחנו מאחורי הנוטרדאם. אימא רצה לטפס למעלה, אבל התור הארוך הציל אותי. ויתרנו על הרעיון, ובמקום זה הלכנו אל הקונסיירז'.

למען האמת זה הלך כך:

אימא: היום יהיה יום של קניות.
אני: אני מרגישה נורא שטחית עם כל הקניות האלה, אולי גם נעשה משהו?
אימא: אל תדאגי, נלך גם לבית כלא שלך.

אז הלכנו. הקונסיירז' היה הארמון הראשון של מלכי צרפת, ולאחר מכן שימש כבית כלא למאסרים "מהירים", כיוון שהאסירים לא יצאו ממנו חיים. בין האומללים נמנים רובספייר ומארי אנטואנט. המדריך שלנו לא היה משהו, ודיקלם הכל באנגלית לא ברורה והזיע מרוב לחץ, אבל הצלחנו להבין קצת וגם היה לי דף הסבר שהבהיר את המצב.

השרידים פה הם מהמאה ה-14. בקומה העליונה, זו שאין אליה גישה, נמצא בית המשפט. במקום שבו היו ממתינים הנידונים להורג יש היום בית קפה. ביקרנו בתא של מארי אנטואנט, בכנסייה שבה היא התפללה ובחצר הנשים האסירות, וראינו את שלושת סוגי התאים שהיו לגברים בכלא. כולם באותו גודל, אבל: ברגיל הכניסו 15 אנשים יחד (ממש צפוף), באמצעי שלושה אנשים שישנו על מיטות, ובחדר VIP אדם לבד עם מיטה ועם רהיטים שהוא בחר להביא. כמובן ששילמו כסף על הפריבילגיה הזו – המטבע נקרא אז לירה – מה שהכניס כסף לבית הכלא. אימא טענה שכל הסיור הזה היה קצת מדכא.

כשיצאנו צילמתי את השעון העתיק, את המגדלים המחודדים ואת כל מה שאפשר בעצם. מרוב הליכות כבר הכרנו את הדרך חזרה כמעט בעל פה, כך שיכולנו להרשות לעצמנו לגוון אותה, ולהיכנס לעוד חנויות, למשל Vero Moda החביבה עליי, אם כי צריך להתאמץ שם כדי למצוא את הדברים הטובים.

כשהגענו למלון, התיישבנו לאכול בזפיר, המקום הזכור לטובה מהלילה שלי לבד. תיק תק בלי קינוח, והופה לשדה התעופה. אורוואר פריז, מקווה להתראות בקרוב!

בשורה התחתונה, שלושה פריטים נזרקו לפח בטיול הזה:
1. סוודר של גאפ שנקנה לפני שנה בממילא – רכישה אומללה מלכתחילה
2. תיק שנקנה בשבדיה – כנראה שבמחיר ששילמתי זה יפה שהוא בכלל החזיק ארבע שנים
3. גרביונים שנקנו גם הם בשדרת ממילא. ממילא כבר היה בהם חור אחד.

הפסל ליד כנסיית סן אגוסטן

עבודת האמנות של מיכאנג'לו פיסולטו

הקונסיירז' מבחוץ

אולם השומרים

אולם התפילה של בית הכלא

עצוב להיות מארי אנטואנט (קפלת התפילה שלה)