גם לספרים יש אקססוריז

 

על החלון ישבתי, וזיכרון כתבתי…

כמה פעמים כתבתם את המשפט הזה בילדותכם (בעיקר בנות)? כמה פעמים חשבתם עליו בבגרות? הוא קצת נשכח, המשפט הזה, ובכלל ספרי הזיכרונות לא נהנים בדרך כלל מאיזשהו מעמד של כבוד בתולדות הנוסטלגיה (זוכרים את הפינות המתקפלות? ואת הסודות שהיו נחשפים שם?). אצל אביטל וגיל מנור המשפט הזה דווקא נתן את השם למיזם שלהם – "על החלון", שנולד ב-2007 כפרויקט של עיצוב ספרי זיכרונות.

היא בת 34, במקור מאזור ירושלים. הוא בן 33, במקור מרמת השרון. היום הם מתגוררים בתל אביב, ומוצר הדגל שלהם הוא אקסליבריס – תו-ספר שמאיירת אביטל. "מדובר במוצר אמנותי עם מסורת ארוכה שראשיתה באירופה במאה ה-15", הם מסבירים. "מלבד ערכו התרבותי וההיסטורי יש לו שימוש מעשי: סימון ספרים עם סמל ייחודי לבעל הספרייה".

(ראיון מיוחד לבלוג, אלא מה)

* מהי חלוקת העבודה ביניכם?

אביטל: "בנפרד: אני אחראית על איורים ועריכת לשון ותוכן, גיל על הביצוע הגרפי. ביחד: עושים את העיצוב, כאשר העבודה מתבצעת בדרך כלל בסיעורי מוחות, הפסקה לעבודה בנפרד ואז בחינה משותפת של מה שכל אחד מאיתנו הוציא תחת ידו, וחוזר חלילה – עד שמגיעים לקונספט, גריד, פלטת צבעים, פונטים וכו'. אחר כך עובדים בשיטה של משימות מוגדרות".

* יש לכם תוכנית עבודה מגובשת?

"מאחר שאני גם סטודנטית, וגיל עובד גם במקומות אחרים (משרדי פרסום) ומתעסק בתחומים אחרים (מוזיקה ואפטראפקטס), "על החלון" נתפס בעינינו יותר כפרויקט ופחות כחברה… כרגע אנחנו עומדים להתחיל לעבוד על ספר לכבוד יום הולדת 60, וזה ייקח בערך חודש וחצי.

"המטרה היא לפחות ספר בחודש (יש חפיפה בעבודה על כמה ספרים) עד אוקטובר, ואחר כך כארבעה ספרים לאורך שנת הלימודים. כמו כן אני עובדת כבר על איורים לקולקציה הבאה של האקסליבריס לחנויות. היא אמורה לצאת לקראת פסח, אבל ייתכן שתידחה מעט – האריזה וגם הכיוון הגרפי שונים לגמרי, יש הפתעות ויש למה לצפות. מדי פעם יש גם אקסליבריס בעיצוב אישי, ננסה יותר לקדם את הנושא – עד עתה עיצבנו פחות מהמתוכנן, משום שזה עדיין לא כל כך מוכר בארץ ונתפס כיקר בעיני רוב האנשים שפונים אלינו".

* איזה אקסליבריס שלך את הכי אוהבת?

"שאלה קשה. אני חושבת שאני תמיד הכי אוהבת את זה שעליו אני עובדת עכשיו".

* את יכולה לתת דוגמה למקור השראה?

"בהתייחס לקולקציה של איורים לשירי ילדים ונונסנס, מקור ההשראה המיידי הוא מאיירי המאה ה-19 כמו תניאל, שפרד רקהאם ועוד פחות מוכרים, וגם קצת מוריס סנדק, סופר ומאייר שאני מאוד אוהבת עוד מינקות ואפילו תרגמתי ספר שלו לא מזמן (ולא ייצא לאור בסופו של דבר, כי ההוצאות לא הצליחו להגיע להסכמה בעניין זכויות התרגום – אבל זה כבר סיפור אחר).

* מי האמן/אמנית האהובים עלייך?

"יש כל כך הרבה, וזה כמובן מתחלף וגם מאוד תלוי בתחום האמנות. בשנייה זו הייתי אומרת פול קלי, כי אני עושה משהו שקשור אליו ומתרגשת נורא מהאור והצבעוניות ביצירותיו. לא מזמן חזרנו מלונדון וראינו שם כל כך הרבה דברים שריגשו אותנו, גם של אמנים עכשוויים, וזה היה מוזר – משום שהייתה בינינו הסכמה כמעט מוחלטת, מה שלא קורה בדרך כלל.

"זה החזיר לי קצת את האמון באמנות זמנית, שבמשך הרבה זמן היה לי קשה איתה (חוץ מאשר בתחום האיור, שפחות נתפס כאמנות וזה דווקא יתרון בעיניי).

* ומה לגבי מאיירים עכשוויים שאת אוהבת?

"נו, לא באמת חשבת שאפול לבור הזה…".
 
את המוצרים של "על החלון" ניתן להשיג גם בכל חנויות הבוטיק לספרים – אמילי, סיפור פשוט, ספרים בבזל, חלום ילדות, סקץ' בוק; וחנויות העיצוב – מרכז הבאוהאוס, חנות מוזיאון תל אביב, יויו בכפר מל"ל ועוד; וגם אצל שרה בראון.

כאמור, יש אפשרות להוציא ספרים אישיים בעזרת השניים, ויש גם חותמות בהתאמה אישית – לא ספרותי, אבל מקסים. חלק מהחותמות כבר אזלו באתר, אבל אפשר להשיג אותן בחנויות, אם כי לדברי אביטל "נשארו מעט ערכות קטנות גם שם. את כל האיורים אפשר להשיג בערכות גדולות (בקופסת עץ)".

 

צילום: רני לוריא

 
 
 
הנה עוד כמה מתנות ספרותיות שתוכלו לרכוש ליקיריכם לראש השנה או בכלל:

 

 

מגוון עצום של סימניות מתכת לפי נושאים – בעלי חיים, צמחים, ילדים, גברים, אוהבים… ואפשר גם בהזמנה אישית.

 

את התיק הזה לספר מצאתי באתר נוצרי שהחליט שמדובר בגודל שמתאים בול לתנ"ך, אבל באתר שבו נמכר התיק בהחלט מכירים בכך שהוא יכול לשמש גם לסתם ספר, פלוס כיסים לטלפון הסלולרי ולעטים.

 

 

 

סטנד לספר עשוי עץ ומשובץ כוכבי פליז, ובאותו אתר – כיסוי בד אטום עם רוכסן כפול לספרים בשני גדלים. מגיע עם ידית נשיאה.

 

 

סימנייה עם טיימר, לאלה שזמן הקריאה שלהם קצוב ומדוד. או שסתם אוהבים לעשות סטטיסטיקות. או כמו בארה"ב, להורים שרוצים להקציב לילדים שלהם זמן קריאה. כאן.

 

עוד סטנד שמחזיק את הספר (מגיע גם בכחול וחום), הפעם עם פס שקוף ששומר שהדפים לא יעופו ברוח. כאן.

 

 
 

עד כאן! מחזיקי ספרים עם קריצה (כאן) ועם פדים מסיליקון. כל מחזיק שוקל 1 ק"ג (!) ומגיע באדום/שחור/לבן. מייד אין רוסיה. לפני שהייתה לי ספריה של ממש, קניתי מחזיקים דומים ב"סוהו", עם האותיות א' ות', אבל בלי הפדים וגם הרבה פחות מק"ג.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלומי  On 6 באוגוסט 2009 at 11:54

    הכל בסוף מתחבר לספרים
    אני ימליץ עליהם לקוראי הספרים שלי
    יאללה בלאגן

  • אסתי  On 6 באוגוסט 2009 at 13:37

    אני הולכת להכניס למועדפים שלי.
    אין מילים להודות לך. רק חבל שלא ראיתי אותו לפני שהגעתי קודם לדל ארטה במתחם בזל שם רכשתי מתנות לרוני ליומולדת.
    המתנות אגב מקסימות אבל האקליבריס הזה… איזה יופי.
    בזמנו הכנתי לכמה וכמה מחברי התולעים אקליבריסים (מדבקות) וזה היה מוצלח להפליא רק שאם אפשר לקנות ולא לעשות אז בכלל…

    וחוץ מזה "על החלון" נפלאים. נכנסתי לאתר שלהם והתפעמתי, ומי כמוך יודע שאני לא מתפעמת בקלות מעיצובים שנעשים בארצנו הקטנטונת בידי מעצבינו הלא ממש מוכשרים אך השולטים בפוטושופ, פלאש ודרימוויבר

    תודה על פוסט נפלא וחשוב.

  • שחר  On 6 באוגוסט 2009 at 13:42

    הוא רעיון מקסים.
    פעם ראיתי בבית של חברים של חברים שבכריכה הפנימית של כל ספר הם ציינו מתי והיכן קראו את הספר (מדובר בצמד טיילנים).
    אם פעם מישהו ייתן לי אקסליבריס במתנה, אני רוצה בו מקום לציון הפרטים האלה.

  • תימורה  On 6 באוגוסט 2009 at 13:51

    ואת זה. וגם את זה!

    כמו ממתקים.

    את הטיימר עוד לא החלטתי אם אני מחבבת או מתעבת.

  • שרון רז  On 6 באוגוסט 2009 at 14:16

    יפה מאוד
    החותמות הללו לספרים והספרים שלהם, מעניין
    כל הכבוד להם על היוזמה ותודה לך על הפוסט

  • גלית חתן  On 6 באוגוסט 2009 at 15:44

    שלומי – יאללה תמליץ. לכווולם

    אסתי – לא ידעתי שאת מחובבי מלאכת היד… מתנה אישית כמעט תמיד עדיפה בעיניי. בכל אופן שמחה שאהבת

    שחר – אני קוראת בעיקר בפארק הירקון, אבל הרעיון של החברים בהחלט מקסים. ואם תעבירי את הלינק של הפוסט לאנשים המתאימים, אולי יהיה לך אקסליבריס בקרוב 😉

    תימורה – דווקא הטיימר מעורר בעיות? למה?

    שרון – שמחה שאהבת

  • עודד  On 11 באוגוסט 2009 at 11:53

    אכן יש גם אקססוריס לספרים,
    מה שמקובל יותר בארצות רחוקות
    וכנראה יגיע לכאן עוד מספר שנים
    בכל אופן, לי יש ערכת אקס ליבריס מקסימה שעשויה מעץ וקרמיקה
    וניתנת לעיצוב אישי !!!

    מתנה מקסימה
    http://www.danamaya.com

כתיבת תגובה

