עולים על מדים

מעולם לא חיבבתי את המדים הצה"ליים שלי, ובכל מקרה סברתי שמדי הכותנה טובים יותר מכל דקרון. ועם זאת, לו היו מבקשים ממני לבחור פריט צבאי אחד אהוב – ותודה לאל שלא ביקשו – הייתי בוחרת את הירכית. היא, ולא אחרת. כבר עם סיום החורף הירושלמי הייתי מוציאה אותה מהארון, ורק למקרה הצורך דוחפת את הסוודר לתיק השחור (שני פריטים מזעזעים. חודשים ספורים לאחר שחרורי מהצבא ביטלו את החובה ללכת עם אותו תיק. ברכות לחיילות).

אין לי מושג מי עיצב את המדים המכוערים שלא השתנו כבר כמה שנים טובות, אבל הגיע הזמן לרענן את הגרדרובה. אין שום סיבה לשמור על המסורת, אחרי הכול, לא מדובר במדי המשמר השוויצרי של הוותיקן, שעיצב מיכלאנג'לו. גם שם החיילים נראים אידיוטיים, לבושים במדים מנופחים צבועים בפסי כחול, אדום וכתום, אבל זה שלוותיקן יש משמר שאינו מעורר רתיעה, בלשון המעטה, עוד אידיוטי. ובכל מקרה, מיכאנג'לו זה מיכאנג'לו. גם אם זה לא הוא (יש ויכוחים).

מה זה אומר עליי, כישראלית, שהאסוציאציה הראשונה שלי למילה "מדים" היא צבא ולא מקום עבודה? חברת תעופה, למשל?

קחו למשל את דיילי אייר פראנס, שממשיכים עם השיק גם כשהם לא על אדמת המולדת. בין המעצבים הרבים שהעלו אותם על מסלול ההמראה: נינה ריצ'י, פייר קרדן, כריסטובל בלנסיאגה, הרמס, כריסטיאן דיור וכריסטיאן לקרואה. שיתוף הפעולה עם האחרון, שעבד אז עם בית האופנה פוצ'י, נחתם ב-2005.

באופן מפתיע, לקרואה נמנע מצבעים "משוגעים" והעדיף כחול נייבי בנאלי. הקולקציה שלו כוללת 100 פריטים ואקססוריז, שהותאמו ל-17 קטגוריות של בעלי תפקידים הבאים במגע עם הנוסעים – הגדרה של אייר פראנס. ניתן למצוא שם ז'קטים עשויים 100% צמר, לצד נעלי עור עגל (עור בעל מרקם עדין יותר מאשר עור פרה או שור, שנחשב לבעל גמישות גבוהה ורכות יוצאת דופן. דוחה אבל מתבקש לכתוב את זה).

כדי להתאים את הקולקציה למציאות הרכיבה חברת אייר פראנס נבחרת של 60 חייטים, על מנת שיאספו מידות מ-36 אלף עובדים. ב-5 באפריל (יום הולדתי!) הוצגה הקולקציה. "אייר פראנס ואופנה עלית שייכות לאותו עולם", הסביר לקרואה. "זהו עולם שמשלב בין מסורת לטכנולוגיה, ושמטרתו להאציל ולהנציח את הסטייל הצרפתי של החיים הטובים".

שנים רבות קודם לכן היה אחראי אותו לקרואה למדים של דיילות של חברת התעופה האמריקנית "ברניף איירליינס". אלו היו שנות ה-60, והוא יצר עבורן מראה בלתי שגרתי שכלל קסדות-בועה מוזרות. במקום מסוים קראתי שעל פי עדויות הדיילות הקשה עליהן לשמוע מה קורה בחוץ, אבל הגן בצורה נפלאה על התסרוקת.

את המדים של דיילי בריטיש איירוויז עיצב ב-2003 ג'וליאן מקדונלד לבית ג'יבנשי, שהסביר אז: "רציתי ליצור מדים שמחזירים את הגלאמור לעולם התעופה". הבעיה עם הגלאמור הזה הייתה שהוא לא היה נוח. המדים הנוכחיים של בריטיש איירוויז צמודים יותר לגוף, אבל פחות חושפניים. אולי הנוסעים ממין זכר פחות מרוצים, אבל שיתגברו.

לעתים הקשר בין חברות התעופה למעצבי העל נועד כדי להשיג כותרות חיוביות בתקופה של שפל, כמו במקרה של חברת דלתא איירליינס והמעצב האמריקני ריצ'רד טיילר, המתמחה בלבוש אלגנטי ושמלות ערב. דלתא סבלה אז מכותרות הנוגעות למצבה הכספי שהידרדר בעקבות מתקפת ה-11 בספטמבר, וליתר דיוק לפשיטת הרגל שעליה הכריזה. שיתוף פעולה עם מעצב על אמריקאי היה מניה בטוחה: יונייטד ווי סטנד אנד גט כותרות חיוביות. בסתיו 2005 הוצגו המדים החדשים בתצוגת אופנה מיוחדת, שזכתה לסיקור נרחב. טיילר, שהשתמש בצבעי כחול נייבי ואדום, התגאה בכך שהחזיר את הזוהר והתחכום לעולם התעופה (כן, גם הוא).

חברת קוריאן איירליינס, שפעם טסה לישראל ואז הפסיקה ואז חזרה ואף הכפילה את טיסותיה, התלהבה ליישר קו עם החברות הגדולות, ועשתה זאת באותה שנה עם מעצב ההוט קוטור האיטלקי ג'יאנפרנקו פרה. "המדים שלי מבטיחים הופעה טובה, נוחות ופרקטיות", התלהב פרה, "והם גם פשוטים, לא מסובכים ולא רשמיים – בקיצור, אלגנטיות שקטה, שמייצגת את הזהות ואת הערכים של חברת התעופה".

ומה אצלנו? למדים של דיילי אל על אחראית המעצבת ענת חפץ. בראיון ל"הארץ" ביוני 2006, היא הסבירה כי "המדים מציגים את אל על כחברה לאומית, מותג פרימיום שמשדר מכובדות ומהוגנות. בעקרון מדים זה עניין לא נוח, אבל הם יוצרים אצל הלקוח תחושה של כבוד כלפי הדייל". היא שכחה להתייחס לכך שהמדים סתמיים להחריד, ושישראלים לא נוהגים לחלוק כבוד בלי שיוצא להם מזה משהו.

על המסך הקטן, מעצב האופנה יוסף היה אחראי למדי הדיילים בפיק אפ – זהב מנצנץ שמנותק מהמציאות הישראלית נטולת הזוהר, כמו גם מהסדרה עצמה שהתקשתה להמריא. על המסך הגדול, למדים של נגני "ביקור התזמורת", סרטו של ערן קולירין, אחראי המעצב דורון אשכנזי, שזכה בפרס אופיר לעיצוב התלבושות הטוב ביותר.

וכל זה לא בא אלא לומר שבקרוב אני על מטוס. חג שמח, וחול המועד מוצלח לכולם, באוויר, בים וביבשה.
 

 

מדי אייר פראנס שעיצב כריסטיאן לקרואה

 

מדי קוריאן איירליינס שעיצב ג'יאנפרנקו פרה

 

מדי בריטיש איירוויז שעיצב ג'וליאן מקדונלד (ג'יבנשי)

מדי דלתא איירליינס שעיצב ריצ'רד טיילר (הצבע האדום נחשב ליוצא דופן)

אז מה למדנו: שאם אתם חברת תעופה בצרות עם כותרות שליליות, או שאין כותרות בכלל, שיתוף פעולה עם מעצב על ישנה את התמונה ויקפיץ את המניה.

בין חייל לדייל: חברת התעופה של מדינת עומן (המפרץ הפרסי), ג'ט איירוויז, החליטה ליישר קו ושיתפה פעולה עם המעצב רוברטו קפוצ'י. המגזין Wallpaper הקדיש כתבה לסיפור המדים של חברת התעופה סינגפור איירליינס. ובאתר הזה אפשר למצוא מדים של חברות תעופה רבות לאורך השנים.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • מיכל  On 20 באפריל 2008 at 19:06

    פוסט מדליק ביותר – אהבתי את האיורים למדים של בריטיש (בעברי הרחוק, המאוד רחוק, חשבתי להיות מעצבת אופנה 🙂 ).
    תהני.

  • גלית חתן  On 21 באפריל 2008 at 10:07

    שמחה שאהבת, האמת היה נחמד לשים פה עוד איורי אופנה, אני אוהבת אותם יותר מהתמונות 🙂

  • גדי שמשון  On 21 באפריל 2008 at 10:31

    אמור להיות יחידת עילית, מבחינת הדרישות והאימונים שעוברים אנשיו. זה שאחר כך הם מקבלים מדים לתיירים מזכיר קצת את משמר המלכה – גם הם מסתובבים במדי א' מצועצעים, וגם הם חיילי חי"ר מאומנים היטב מתחת לתחפושת.

  • גלית חתן  On 21 באפריל 2008 at 11:51

    צודק, עדכנתי קצת את הניסוח. תודה

  • שלומית  On 23 באפריל 2008 at 9:20

    בהקשר הזה גם מעניין לראות את ההבדל בכוח האדם בחברות התעופה השונות.
    בהרבה טיסות פנים בארה"ב הדיילים והדיילות מעל גיל 50, שכבת גיל יותר מבוגרת מבריטיש או אל על

  • עידית  On 6 בדצמבר 2008 at 21:20

    טסנו ילדי הצעירים ואני בקוריאן איירליינס.
    מלבד ההתפעלות הבלתי נגמרת מהמדים
    לא הפסקנו להתפעל (אני הרבה, הילדה ממש קצת, הילד בכלל לא שם לב…)
    לסיכות שרואים את הקצוות שלהם בתמונה
    (השניה מלמעלה בפוסט הזה)
    השיער של כולן , ללא יוצאת דופן אסוף באותו ה"גולגול" שהסיכות( שנראות כמו מקלות לשיער) אוספות בקפידה ובצורה אחידה.
    .זה כל כך יפה לראות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: